Graafinen ohjeisto Vacances Finlande - yritykselle
Husu, Fia (2016)
Husu, Fia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259659
Tiivistelmä
Vacances Finlande yrityksen edustaja otti yhteyttä Haaga-Heliaan 2015 syksyllä, koska hän kaipasi apua markkinointimateriaalin kanssa. Vuoden 2015 lopussa tämän opinnäytetyön tekijä ilmoittautui opinnäytetyöprosessiin ja sopi tapaamisen yrityksen edustajan kanssa. Tapaamisten perusteella opinnäytetyön tavoitteeksi tuli kehittää tälle matkailualan aloittavalle yritykselle graafinen ohjeisto sekä luoda sen perusteella tarvittavat markkinointimateriaalit.
Graafinen ohjeisto sisältää yrityksen visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavat elementit kuten logon, yritysvärit ja typografian sekä niiden käytön. Graafiselle ohjeistolle oli tarvetta yrityksen perustamisvaiheessa sekä tulevaisuudessa uutta materiaalia luotaessa.
Opinnäytetyön teoria osuudessa käsitellään yritysbrändiä ja visuaalisuuden merkitystä brändissä. Brändi aihetta käsitellään, koska brändin rakentaminen on strateginen päätös ja yhtenäinen graafinen ilme on osa strategiaa. Lisäksi käsitellään graafisen ilmeen elementtejä sekä niiden merkitystä suunnittelutyössä. Varsinaisen teoria osuuden jälkeen esitellään Vacances Finlanden graafinen ohjeisto ja sen työstämisprosessi sekä pohdinta.
Tärkein tiedonkeruumenetelmä opinnäytetyön kannalta oli yrityksen perustajan ja omistajan haastattelu. Graafisen ohjeiston tarkoitus on korostaa yrityksen identiteettiä ja arvoja. Haastattelu toi parhaiten tietoa yrityksestä ja sen edustajasta. Tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty haastattelun lisäksi Benchmarking-menetelmää eli tarkasteltu eri yritysten vastaavia toimia ja suunnittelemia töitä. Graafisen ohjeiston suunnittelu ja toteutus tapahtui opiskelijan yksin työstäessä, mutta säännöllisesti esitellen työn tulos toimeksiantajalle.
Graafinen ohjeisto sekä pyydetyt mainosmateriaalit saatiin toimeksiantajan toiveen mukai-sesti ajoissa valmiiksi keväällä 2016. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen sekä otti ohjeiston käyttöön.
Graafinen ohjeisto sisältää yrityksen visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavat elementit kuten logon, yritysvärit ja typografian sekä niiden käytön. Graafiselle ohjeistolle oli tarvetta yrityksen perustamisvaiheessa sekä tulevaisuudessa uutta materiaalia luotaessa.
Opinnäytetyön teoria osuudessa käsitellään yritysbrändiä ja visuaalisuuden merkitystä brändissä. Brändi aihetta käsitellään, koska brändin rakentaminen on strateginen päätös ja yhtenäinen graafinen ilme on osa strategiaa. Lisäksi käsitellään graafisen ilmeen elementtejä sekä niiden merkitystä suunnittelutyössä. Varsinaisen teoria osuuden jälkeen esitellään Vacances Finlanden graafinen ohjeisto ja sen työstämisprosessi sekä pohdinta.
Tärkein tiedonkeruumenetelmä opinnäytetyön kannalta oli yrityksen perustajan ja omistajan haastattelu. Graafisen ohjeiston tarkoitus on korostaa yrityksen identiteettiä ja arvoja. Haastattelu toi parhaiten tietoa yrityksestä ja sen edustajasta. Tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty haastattelun lisäksi Benchmarking-menetelmää eli tarkasteltu eri yritysten vastaavia toimia ja suunnittelemia töitä. Graafisen ohjeiston suunnittelu ja toteutus tapahtui opiskelijan yksin työstäessä, mutta säännöllisesti esitellen työn tulos toimeksiantajalle.
Graafinen ohjeisto sekä pyydetyt mainosmateriaalit saatiin toimeksiantajan toiveen mukai-sesti ajoissa valmiiksi keväällä 2016. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen sekä otti ohjeiston käyttöön.