Markkinointisuunnitelma: Case Petteri Rosenbom’s Steakhouse
Ihanamäki, Roni (2016)
Ihanamäki, Roni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249590
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma, joka tulee toimeksiantaja Petteri Rosenbom’s Steakhousen käyttöön. Ravintola on perustettu tammikuussa 2014, mutta sillä ei ollut säännöllistä ja yhtenäistä toimintatapaa markkinoinnissaan. Tämän markkinointisuunnitelman tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle käytännön vinkkejä ja toimenpiteitä markkinointiin hyödyntämällä jo käytössä olleita kanavia. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin helmikuussa 2016 ja se valmistui toukokuussa 2016.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja sen suunnitteluprosessia lähtökohta-analyysien ja kilpailukeinojen kautta. Työssä käsiteltiin myös markkinointistrategioita, tavoitteita sekä seurantaa. Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa tietoa yritykselle markkinoinnista ja sen perusteista. Teoriaosuus työssä perustuu vahvasti alan ammattikirjallisuuteen. Opinnäytetyön empiriaosuudessa on laadittu markkinointisuunnitelma Petteri Rosenbom’s Steakhouselle. Markkinointisuunnitelma tehtiin teoriaosuudessa käsiteltyjen asioiden pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen ja helposti toteutettava markkinointisuunnitelma, jota Petteri Rosenbom’s Steakhouse voi hyödyntää markkinoinnissaan ja toiminnassaan. Opinnäytetyön lopussa on liitteenä vuosikello, joka sisältää suositeltuja markkinointitoimenpiteitä seuraavaksi 12 kuukaudeksi. Tämän suunnitelman ja suositeltujen markkinointitoimenpiteiden avulla ravintola voi tehostaa jo käyttämiään markkinointikeinoja sekä kehittää markkinointiaan.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja sen suunnitteluprosessia lähtökohta-analyysien ja kilpailukeinojen kautta. Työssä käsiteltiin myös markkinointistrategioita, tavoitteita sekä seurantaa. Teoriaosuuden tarkoituksena oli antaa tietoa yritykselle markkinoinnista ja sen perusteista. Teoriaosuus työssä perustuu vahvasti alan ammattikirjallisuuteen. Opinnäytetyön empiriaosuudessa on laadittu markkinointisuunnitelma Petteri Rosenbom’s Steakhouselle. Markkinointisuunnitelma tehtiin teoriaosuudessa käsiteltyjen asioiden pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen ja helposti toteutettava markkinointisuunnitelma, jota Petteri Rosenbom’s Steakhouse voi hyödyntää markkinoinnissaan ja toiminnassaan. Opinnäytetyön lopussa on liitteenä vuosikello, joka sisältää suositeltuja markkinointitoimenpiteitä seuraavaksi 12 kuukaudeksi. Tämän suunnitelman ja suositeltujen markkinointitoimenpiteiden avulla ravintola voi tehostaa jo käyttämiään markkinointikeinoja sekä kehittää markkinointiaan.