Alkoholittoman herkkutapahtuman toteuttamismahdollisuudet opiskelijoille Porissa
Vuorenmaa, Maija (2016)
Vuorenmaa, Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259633
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tuottaa toimintaohje alkoholittomasta herkkutapahtumasta toimeksiantajalle. Opinnäytetyössä selvitettiin mahdollisten yhteistyöyritysten valmiudet osallistuma tapahtumaan. Tapahtumat ovat olennainen osa opiskelijakulttuuria ja opiskelijaelämää ja uudenlaisia tapahtumia kaivataan koko ajan. Toimeksiantaja toimii Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAMMAKKO.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tapahtuman ideoinnin ja suunnittelun teoriaa, elämyksellisyyttä sekä tapahtumaa projektina. Työssä haluttiin tuoda esille yrittäjänäkökulma, joka selvitettiin kysely-tutkimuksella.
Kyselytutkimus tehtiin porilaisille kahvila- tai ravintolayrittäjille, jotka vastasivat siihen aluksi puhelimitse sähköpostitse, tai täyttämällä käsin paikan päällä. Kyselyssä käsiteltiin markkinoinnin 7P -teoriaan pohjautuvia rakenteita, joista käsiteltiin hinta, markkinointiviestintä, prosessit, fyysinen ympäristö, tuote sekä saatavuus.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville tapahtuman järjestämiseen vaadittavat yhteistyöyrittäjät sekä miten tapahtuma kannattaisi järjestää. Teorian ja vastausten pohjalta luotiin toimintaohje SAMMAKKO:lle.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin tapahtuman ideoinnin ja suunnittelun teoriaa, elämyksellisyyttä sekä tapahtumaa projektina. Työssä haluttiin tuoda esille yrittäjänäkökulma, joka selvitettiin kysely-tutkimuksella.
Kyselytutkimus tehtiin porilaisille kahvila- tai ravintolayrittäjille, jotka vastasivat siihen aluksi puhelimitse sähköpostitse, tai täyttämällä käsin paikan päällä. Kyselyssä käsiteltiin markkinoinnin 7P -teoriaan pohjautuvia rakenteita, joista käsiteltiin hinta, markkinointiviestintä, prosessit, fyysinen ympäristö, tuote sekä saatavuus.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville tapahtuman järjestämiseen vaadittavat yhteistyöyrittäjät sekä miten tapahtuma kannattaisi järjestää. Teorian ja vastausten pohjalta luotiin toimintaohje SAMMAKKO:lle.