Ostolaskujen käsittelyprosessin tehostaminen, Case: Oy NIT Naval Interior Team Ltd.
Mannerjärvi, Hanna (2016)
Mannerjärvi, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249433
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön aiheena oli selvittää, mitä ongelmia kohdeyrityksen ostolaskujen käsittelyssä oli ja miten sitä voitaisiin kehittää. Työn toimeksiantaja on Oy NIT Naval Interior Team Ltd, joka on erikoistunut risteilijälaivojen sisustus-, asennus-, putki- ja ilmastointitöihin. Yrityksen liikevaihto on kasvanut vuodessa yli 110 % ja ostolaskujen määrä on myös kasvanut merkittävästi. Yrityksen ostolaskujen käsittely ei enää toimi tehokkaasti ja sen takia ostolaskujen kierto on erittäin hidasta. Tämän seurauksena yrityksen on lähes mahdotonta saada reaaliaikaista kustannusseurantatietoa eri projekteista ja myös kassanhallinta on vaikeaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen sähköistä ostolaskuprosessia voitaisiin tehostaa, jotta yritys kykenisi saamaan reaaliaikaista kustannusseurantatietoa eri projekteista ja samalla kassanhallinta saataisiin luotettavammaksi.
Työssä kuvattiin ostolaskuprosessin vaiheita teoriassa sekä kohdeyrityksessä, jonka jälkeen selvitettiin, mitä ongelmia ostolaskujen käsittelyssä ilmeni. Lopuksi laadittiin kehitysehdotuksia kohdeyritykselle. Teoriaosuuksissa käsiteltiin sähköistä taloushallintoa ja projektilaskentaa.
Opinnäytetyö tehtiin käyttäen kvalitatiivista menetelmää. Tutkimuksessa ratkaisuja ostolaskun kierron tehostamiseen haettiin haastatteluiden ja havainnoinnin keinoin. Havaittuihin ongelmakohtiin annettiin lopuksi kehittämisehdotuksia kohdeyritykselle.
Tutkimuksessa selvisi, että ostolaskuprosessin suurin ongelma on sen hidas kierto. Kiertoa nopeuttamalla yrityksen olisi helpompi saada ajantasaista tietoa projektien kustannuksista.
Työssä kuvattiin ostolaskuprosessin vaiheita teoriassa sekä kohdeyrityksessä, jonka jälkeen selvitettiin, mitä ongelmia ostolaskujen käsittelyssä ilmeni. Lopuksi laadittiin kehitysehdotuksia kohdeyritykselle. Teoriaosuuksissa käsiteltiin sähköistä taloushallintoa ja projektilaskentaa.
Opinnäytetyö tehtiin käyttäen kvalitatiivista menetelmää. Tutkimuksessa ratkaisuja ostolaskun kierron tehostamiseen haettiin haastatteluiden ja havainnoinnin keinoin. Havaittuihin ongelmakohtiin annettiin lopuksi kehittämisehdotuksia kohdeyritykselle.
Tutkimuksessa selvisi, että ostolaskuprosessin suurin ongelma on sen hidas kierto. Kiertoa nopeuttamalla yrityksen olisi helpompi saada ajantasaista tietoa projektien kustannuksista.