Tilitoimiston rooli yrittäjän arjessa
Pekuri, Markus (2016)
Pekuri, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198639
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä jo olemassa olevia, vähemmän käytettyjä palveluita Tilitoimisto X:n kannattaa tarjota nykyisille asiakkailleen. Tarkoituksena oli tällä tavoin tuottaa Tilitoimisto X:lle lisämyyntiä. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Tilitoimisto X. Tilitoimisto X on pieni Espoossa toimiva tilitoimisto, jolla on asiakkaina monia erilaisia pieniä ja keskisuuria yri-tyksiä.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu tilitoimiston palveluista. Tilitoimiston erilaiset palvelut on avattu ja selitetty opinnäytetyön viitekehykseksi, joka toimii alustuksena koko opinnäytetyölle.
Opinnäytetyössä tehtiin tutkimus, jolla selvitettiin, mitä nykyisiä palveluita Tilitoimisto X:n kannat-taa tarjota asiakkailleen. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää sekä teema-haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää Tilitoimisto X:n asiakasta sekä yhtä toisen tili-toimiston asiakasta, jotta tutkimukseen saataisiin toisenlaista näkökulmaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että Tilitoimisto X:n kannattaa kartoittaa mitä palveluita sen asiakkaat haluavat, mutta etenkin tarjota verosuunnittelua, laskutusta ja rahaliikenteen hoitamista. Tutki-mustuloksista myös selvisi, että asiakkaat pitivät Tilitoimisto X:ää hyvänä asiakaspalvelijana ja ys-tävällisinä. Tilitoimisto X:n kannattaa siis pysyä hyvänä asiakaspalvelijana, jos haluaa pitää asia-kaskuntansa tyytyväisenä.
Opinnäytetyön viitekehys koostuu tilitoimiston palveluista. Tilitoimiston erilaiset palvelut on avattu ja selitetty opinnäytetyön viitekehykseksi, joka toimii alustuksena koko opinnäytetyölle.
Opinnäytetyössä tehtiin tutkimus, jolla selvitettiin, mitä nykyisiä palveluita Tilitoimisto X:n kannat-taa tarjota asiakkailleen. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää sekä teema-haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää Tilitoimisto X:n asiakasta sekä yhtä toisen tili-toimiston asiakasta, jotta tutkimukseen saataisiin toisenlaista näkökulmaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että Tilitoimisto X:n kannattaa kartoittaa mitä palveluita sen asiakkaat haluavat, mutta etenkin tarjota verosuunnittelua, laskutusta ja rahaliikenteen hoitamista. Tutki-mustuloksista myös selvisi, että asiakkaat pitivät Tilitoimisto X:ää hyvänä asiakaspalvelijana ja ys-tävällisinä. Tilitoimisto X:n kannattaa siis pysyä hyvänä asiakaspalvelijana, jos haluaa pitää asia-kaskuntansa tyytyväisenä.