Ohjeistus sähköpostin ja tietoverkon käytöstä, Case Nab Labs Oy
Hiltunen, Marika (2016)
Hiltunen, Marika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259745
Tiivistelmä
Kun otetaan työnantajan lakisääteinen velvollisuus yhteistoimintamenettelyjen jälkeen tiedottaa sähköpostin ja tietoverkon käytön säännöistä ja lisätään siihen lähes kahdestakymmenestä yrityksestä tai liiketoiminnoista syntynyt konserni, saadaan lopputulokseksi tarve määritellä yhdet yhteiset sähköpostin ja tietoverkon käytön periaatteet. Näiden periaatteiden määrittely, ohjeen tekeminen ja käyttöön saattaminen oli tavoite tälle opinnäytetyölle.
Ohjeen sisällölliset lähtökohdat määritteli työn tilaaja. Määrittelyjä voitiin muuttaa, mikäli niihin perustellusti joku toinen ratkaisu katsottiin paremmaksi. Vaikka opinnäytetyö tehtiin työn tilaajan lähtökohdista, on sen teoreettinen perusta sovellettavissa minkä tahansa yrityksen sähköpostin ja tietoverkon käytön määrittelyiden tueksi.
Työn tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen case-tutkimus, jonka teoriaosuus perustui vahvasti lainoppiin eli oikeusdogmatiikkaan. Ensimmäisessä osuudessa tutkittiin teoreettinen perusta ohjeistukselle. Lakien säädökset toimivat etusijaisena perusteluna, mutta huomioon otettiin myös viranomaisten suositukset. Lisäksi asiaa käsiteltiin työnantajan ja työntekijän näkökulmasta sekä tietoturvallisuuden osalta sen perusteella, kun se alkuperäiset sisältömäärittelyt huomioiden katsottiin tarpeelliseksi. Teoreettisten perusteluiden jälkeen ohjeistuksesta laadittiin luonnos osapuolten keskusteltavaksi yhteistoimintaneuvotteluissa.
Neuvotteluissa ohjeluonnos herätti vain vähän keskustelua. Esiin tulleet korjausehdotukset ja lisäys tulivat työnantajan puolelta ja ne sovittiin tehtäväksi ohjeeseen. Korjauksien ja neuvotteluosapuolien sähköpostitse antamien hyväksyntöjen jälkeen ohje tallennettiin laatukäsikirjaan ja se tuli voimaan koko toimeksiantajan konsernissa.
Ohjeen sisällölliset lähtökohdat määritteli työn tilaaja. Määrittelyjä voitiin muuttaa, mikäli niihin perustellusti joku toinen ratkaisu katsottiin paremmaksi. Vaikka opinnäytetyö tehtiin työn tilaajan lähtökohdista, on sen teoreettinen perusta sovellettavissa minkä tahansa yrityksen sähköpostin ja tietoverkon käytön määrittelyiden tueksi.
Työn tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen case-tutkimus, jonka teoriaosuus perustui vahvasti lainoppiin eli oikeusdogmatiikkaan. Ensimmäisessä osuudessa tutkittiin teoreettinen perusta ohjeistukselle. Lakien säädökset toimivat etusijaisena perusteluna, mutta huomioon otettiin myös viranomaisten suositukset. Lisäksi asiaa käsiteltiin työnantajan ja työntekijän näkökulmasta sekä tietoturvallisuuden osalta sen perusteella, kun se alkuperäiset sisältömäärittelyt huomioiden katsottiin tarpeelliseksi. Teoreettisten perusteluiden jälkeen ohjeistuksesta laadittiin luonnos osapuolten keskusteltavaksi yhteistoimintaneuvotteluissa.
Neuvotteluissa ohjeluonnos herätti vain vähän keskustelua. Esiin tulleet korjausehdotukset ja lisäys tulivat työnantajan puolelta ja ne sovittiin tehtäväksi ohjeeseen. Korjauksien ja neuvotteluosapuolien sähköpostitse antamien hyväksyntöjen jälkeen ohje tallennettiin laatukäsikirjaan ja se tuli voimaan koko toimeksiantajan konsernissa.