Tilauskäsittelyn kehittäminen
Karivuori, Joni (2016)
Karivuori, Joni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259766
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää HT Laser Oy:n tilauskäsittelyä lean filosofiaa hyödyntäen. Tavoitteena oli kaksinkertaistaa tilauskäsittelyn kapasiteetti ilman lisä henkilöresursseja. Työssä keskityttiin hukan löytämiseen ja eliminoimiseen prosessista. Poistamalla hukka, prosessista saatiin tehokkaampi. Aluksi tilauskäsittelystä luotiin arvovirtakuvaus, jonka pohjalta laadittiin tilauskäsittelyn tavoitetila. Tavoitetilan selvittyä työssä keskityttiin analysoimaan mitattuja tuloksia ja löytämään sieltä hukkaa aiheuttavat tekijät.
Työn teoriaosuudessa kerrottiin tilauskäsittelystä ja siihen kuuluvasta tuotannon kuormittamisesta. Lisäksi teoriaosuudessa kerrottiin yleisesti lean filosofiasta. Tarkemmin käsiteltiin hukan eri muotoja ja smed-järjestelmää, joka oli työn onnistumisen kannalta merkittävimmässä asemassa. Teoriaosuudessa avattiin myös tilastollisen prosessin valvontaa ja fifo-jonon toimintaa.
Tutkimuksien tuloksena löydettiin lukemattomia kehityskohteita joilla tilauskäsittelyä saatiin kehitettyä ja tehostettua. Osa muutoksista vaati koko toimitusprosessin muuttamista. Merkittävimpiä tuloksia saatiin jättämällä paperisten työkorttien tulostaminen myöhempään vaiheeseen sekä lyhentämällä koko tilaus ja toimitusprosessin vaatimaa läpäisyaikaa.
Työn teoriaosuudessa kerrottiin tilauskäsittelystä ja siihen kuuluvasta tuotannon kuormittamisesta. Lisäksi teoriaosuudessa kerrottiin yleisesti lean filosofiasta. Tarkemmin käsiteltiin hukan eri muotoja ja smed-järjestelmää, joka oli työn onnistumisen kannalta merkittävimmässä asemassa. Teoriaosuudessa avattiin myös tilastollisen prosessin valvontaa ja fifo-jonon toimintaa.
Tutkimuksien tuloksena löydettiin lukemattomia kehityskohteita joilla tilauskäsittelyä saatiin kehitettyä ja tehostettua. Osa muutoksista vaati koko toimitusprosessin muuttamista. Merkittävimpiä tuloksia saatiin jättämällä paperisten työkorttien tulostaminen myöhempään vaiheeseen sekä lyhentämällä koko tilaus ja toimitusprosessin vaatimaa läpäisyaikaa.