Internetvälitteisen potilasohjauksen käytettävyys
Löytömäki, Yrjö (2016)
Löytömäki, Yrjö
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259878
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin internetvälitteisen potilasohjaussivuston käytettävyyttä. Tavoitteena oli löytää sivustolla olevat käytettävyysongelmat, antaa ongelmiin kehitysehdotukset ja tuottaa tietoa, jolla potilasohjaussivustoa voidaan kehittää.
Aineiston keruu toteutettiin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin eräällä poliklinikalla seitsemänä päivänä tammikuun lopussa ja helmikuun alussa vuonna 2016. Tutkimukseen osallistui kahdeksan (n=8) henkilöä. Tutkimuksen aineisto kerättiin käytettävyystestauksella. Käytettävyystestaus on käytettävyyden arvioinnin menetelmä, jolla pyritään testattavan tuotteen aitoja käyttötilanteita muistuttavien tehtävien avulla selvittämään, kuinka kohderyhmään kuuluvat käyttäjät toimivat tuotetta käyttäessään. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan käytettävyysongelmia ilmeni kolmelle osa-alueella: tutkittavilla oli ongelmia löytää oikealle sivustolle, löytää sivustolta tarvitsemaansa tietoa ja osa tutkittavista ohjautui palvelun käytön aikana pois leikkaukseen valmistavalta sivustolta.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että jatkossa potilasohjaussivuston käytettävyyden kehittäminen on tarpeellista. Käytettävyyden arviointi menetelmiä on olemassa useita ja niitä tulisi hyödyntää kehitettäessä potilasohjassivustoa. Hyvä käytettävyys takaa paremman käyttäjäkokemuksen ja enne kaikkea varmistaa, että potilas saa tarvitsemansa ohjauksen. Lisätutkimusta tarvitaan vielä esimerkiksi käytettävyyden merkityksestä internetvälitteisen potilasohjauksen vaikuttavuuteen.
Aineiston keruu toteutettiin Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin eräällä poliklinikalla seitsemänä päivänä tammikuun lopussa ja helmikuun alussa vuonna 2016. Tutkimukseen osallistui kahdeksan (n=8) henkilöä. Tutkimuksen aineisto kerättiin käytettävyystestauksella. Käytettävyystestaus on käytettävyyden arvioinnin menetelmä, jolla pyritään testattavan tuotteen aitoja käyttötilanteita muistuttavien tehtävien avulla selvittämään, kuinka kohderyhmään kuuluvat käyttäjät toimivat tuotetta käyttäessään. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan käytettävyysongelmia ilmeni kolmelle osa-alueella: tutkittavilla oli ongelmia löytää oikealle sivustolle, löytää sivustolta tarvitsemaansa tietoa ja osa tutkittavista ohjautui palvelun käytön aikana pois leikkaukseen valmistavalta sivustolta.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että jatkossa potilasohjaussivuston käytettävyyden kehittäminen on tarpeellista. Käytettävyyden arviointi menetelmiä on olemassa useita ja niitä tulisi hyödyntää kehitettäessä potilasohjassivustoa. Hyvä käytettävyys takaa paremman käyttäjäkokemuksen ja enne kaikkea varmistaa, että potilas saa tarvitsemansa ohjauksen. Lisätutkimusta tarvitaan vielä esimerkiksi käytettävyyden merkityksestä internetvälitteisen potilasohjauksen vaikuttavuuteen.