Suomen matkailureittien toiminnan jatkuvuus
Hänninen, Jonna (2016)
Hänninen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Suomen kulttuurireittien ja virallisten matkailuteiden toimintaa Suomessa. Tavoitteena oli tuottaa koonti tietoimijoiden ja -organisaatioiden toiminnasta työn toimeksiantajalle Culture Finlandille ja tehdä matkailureiteille suosituksia tulevaisuuden toimintamalleista, joissa huomioitaisiin matkailureittien välinen yhteistyö ja teiden varsilla toimivat yritykset.
Keväällä 2015 matkailureittitoimijoille lähetettiin kysely, johon osa toimijoista vastasi. Tutkimusvaiheessa otettiin yhteyttä toimijoihin, jotka eivät vastanneet kyselyyn keväällä. Vastausten perusteella päädyttiin laadulliseen tutkimukseen, joka toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluissa syvennettiin vastauksia teiden toiminnasta ja taustalla olevista organisaatioista.
Vastauksista kävi ilmi, että reitit olivat useassa tapauksessa aktiivisia ja toiminnan kehittämiseen löytyi ideoita. Osalla jatkohankkeet olivat jo vireillä ja sosiaalista mediaa on alettu hyödyntämään markkinoinnissa. Monet tietoimijat mainitsivat teiden välisen yhteistyön olevan tärkeää tulevaisuudessa.
Työn koontiosiosta reittitoimijat voivat saada ideoita toisiltaan ja suosituksista selviää konkreettisia kehittämiskohteita. Mahdollisessa jatkotutkimuksessa voidaan perehtyä tienvarsien yrityksiin ja tutkia kehittämiskohteita tiellä liikkuvien matkailijoiden näkökulmasta.
Keväällä 2015 matkailureittitoimijoille lähetettiin kysely, johon osa toimijoista vastasi. Tutkimusvaiheessa otettiin yhteyttä toimijoihin, jotka eivät vastanneet kyselyyn keväällä. Vastausten perusteella päädyttiin laadulliseen tutkimukseen, joka toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluissa syvennettiin vastauksia teiden toiminnasta ja taustalla olevista organisaatioista.
Vastauksista kävi ilmi, että reitit olivat useassa tapauksessa aktiivisia ja toiminnan kehittämiseen löytyi ideoita. Osalla jatkohankkeet olivat jo vireillä ja sosiaalista mediaa on alettu hyödyntämään markkinoinnissa. Monet tietoimijat mainitsivat teiden välisen yhteistyön olevan tärkeää tulevaisuudessa.
Työn koontiosiosta reittitoimijat voivat saada ideoita toisiltaan ja suosituksista selviää konkreettisia kehittämiskohteita. Mahdollisessa jatkotutkimuksessa voidaan perehtyä tienvarsien yrityksiin ja tutkia kehittämiskohteita tiellä liikkuvien matkailijoiden näkökulmasta.