Kuoleeko pelijournalismi? : journalistien näkemyksiä ilmaissisällöstä
Suominen, Ida (2016)
Suominen, Ida
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259804
Tiivistelmä
Viestinnän digitalisoituminen on monipuolistanut mediaa, mutta samalla luonut uusia haasteita perinteiselle journalismille. Tässä mielessä pelijournalismi ei eroa yleisluontoisemmasta journalismista mitenkään: yleisöstä kilpaillaan verkon ilmaissisällön kanssa. Lisäksi pelijulkaisujen tilaajamääriä nakertaa käyttäjälähtöinen sisältö. Tässä opinnäytetyössä on selvitetty, millaisena suomalaiset pelitoimittajat näkevät YouTuben käyttäjäsisällön vaikutuksen omaan työhönsä ja tulevaisuuteensa.
Tutkimusta varten on haastateltu viittä Pelit-lehdessä ja Pelaajassa työskentelevää pelijournalistia. Harkinnanvarainen otos on rajattu koskemaan pelkästään tällä hetkellä ilmestyvien suomalaisten aikakauslehtien vakituisia toimittajia. Haastatteluissa käsitellyn videosisällön vaatimuksena on ollut, että se on käyttäjälähtöistä, keskittyy digitaalisiin peleihin ja on katsottavissa ilmaiseksi.
Haastatteluissa kävi ilmi, että pelitoimittajien suhde sisällöntuotantoon on monimutkainen. Toisaalta videosisältö nähdään uhkana esimerkiksi potentiaalista lukijakuntaa pienentävänä tekijänä sekä yleisön medialukutaitoon ja -kriittisyyteen haitallisesti vaikuttavana. Samanaikaisesti katsottiin, että tiettyjä, kyllin fokusoituneita sisällöntuottajia on mahdollista käyttää tilannekohtaisesti lähteinä. Pelijournalismin merkityksen erityisesti kuluttajaneuvontana katsotaan vuosien kuluessa laskeneen lukijoiden keskuudessa ja korostuneen pelien kehittäjien ja julkaisijoiden keskuudessa. Viestintäkentän jatkuvasta muutoksesta huolimatta perinteiselle pelimedialle nähtiin kuitenkin yhä kysyntää.
Tutkimusta varten on haastateltu viittä Pelit-lehdessä ja Pelaajassa työskentelevää pelijournalistia. Harkinnanvarainen otos on rajattu koskemaan pelkästään tällä hetkellä ilmestyvien suomalaisten aikakauslehtien vakituisia toimittajia. Haastatteluissa käsitellyn videosisällön vaatimuksena on ollut, että se on käyttäjälähtöistä, keskittyy digitaalisiin peleihin ja on katsottavissa ilmaiseksi.
Haastatteluissa kävi ilmi, että pelitoimittajien suhde sisällöntuotantoon on monimutkainen. Toisaalta videosisältö nähdään uhkana esimerkiksi potentiaalista lukijakuntaa pienentävänä tekijänä sekä yleisön medialukutaitoon ja -kriittisyyteen haitallisesti vaikuttavana. Samanaikaisesti katsottiin, että tiettyjä, kyllin fokusoituneita sisällöntuottajia on mahdollista käyttää tilannekohtaisesti lähteinä. Pelijournalismin merkityksen erityisesti kuluttajaneuvontana katsotaan vuosien kuluessa laskeneen lukijoiden keskuudessa ja korostuneen pelien kehittäjien ja julkaisijoiden keskuudessa. Viestintäkentän jatkuvasta muutoksesta huolimatta perinteiselle pelimedialle nähtiin kuitenkin yhä kysyntää.