Ensiapukoulutusta Perniön VPK nuorille
Järviö, Riiko; Laine, Pauli (2016)
Järviö, Riiko
Laine, Pauli
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259779
Tiivistelmä
Projektin tehtävänä oli toteuttaa ensiapukoulutusta Perniön VPK:n nuorille uusilla menetelmillä, jotka kohtaavat paremmin lasten ja nuorten kykyä oppia ensiavun keinoja. Kohderyhmänä oli 7 – 15 vuotiaat lapset ja nuoret. Tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen lapset ja nuoret osaavat toimia paremmin ensiaputilanteissa.
Opetukseen osallistui nuoria Perniön (n=13) ja Teijon (n=14) paloasemilla. Koulutus kesti kummallakin kerralla kaksi tuntia. Perniön koulutuksessa käsiteltiin haavojen sidontaa sekä painesiteen ja kolmiliinan käyttöä. Tajuttoman ja elottoman kohtaamista sekä elvytystä opeteltiin myös. Lisäksi käytiin läpi sähköiskun saaneen ensiapua. Teijolla koulutuksesta jätettiin elvytys pois, oppilaiden nuoren iän ja edellisillan kokemusten vuoksi. Teijolle räätälöitiin kuviin ja kortteihin perustuva uudenlainen koulutustapa.
Kahden viikon kuluttua koulutuksesta VPK-nuorille järjestettiin koe, joka toimi samalla palautelomakkeena ensiapukoulutuksen tavoitteiden toteutumisesta. Koe-vastausten perusteella nuoret omaksuivat kohtalaisen hyvin ensiapuopin. Erittäin hyväksi menetelmäksi Teijon ryhmällä koettiin ensiapukoulutuksessa kuvien ja korttien käyttö oppimisen tukena. Tämä menetelmä on helppoa kopioida mille tahansa opetuksen osa- alueelle.
Opetukseen osallistui nuoria Perniön (n=13) ja Teijon (n=14) paloasemilla. Koulutus kesti kummallakin kerralla kaksi tuntia. Perniön koulutuksessa käsiteltiin haavojen sidontaa sekä painesiteen ja kolmiliinan käyttöä. Tajuttoman ja elottoman kohtaamista sekä elvytystä opeteltiin myös. Lisäksi käytiin läpi sähköiskun saaneen ensiapua. Teijolla koulutuksesta jätettiin elvytys pois, oppilaiden nuoren iän ja edellisillan kokemusten vuoksi. Teijolle räätälöitiin kuviin ja kortteihin perustuva uudenlainen koulutustapa.
Kahden viikon kuluttua koulutuksesta VPK-nuorille järjestettiin koe, joka toimi samalla palautelomakkeena ensiapukoulutuksen tavoitteiden toteutumisesta. Koe-vastausten perusteella nuoret omaksuivat kohtalaisen hyvin ensiapuopin. Erittäin hyväksi menetelmäksi Teijon ryhmällä koettiin ensiapukoulutuksessa kuvien ja korttien käyttö oppimisen tukena. Tämä menetelmä on helppoa kopioida mille tahansa opetuksen osa- alueelle.