Koulutuksen vaikuttavuuden arviointi : Case: LähiTapiola Itä
Eloranta, Jonna (2016)
Eloranta, Jonna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610091
Tiivistelmä
Syksyllä 2015 LähiTapiola lanseerasi valtakunnallisen Elämänturva -hankkeen erottuakseen kilpailijoistaan tarjoamalla laadukkaampaa palvelua asiakkailleen. Opinnäytetyön toimeksiantaja LähiTapiola Itä järjesti siihen liittyvän koulutuksen myynninhenkilöstölleen ja halusi selvittää tuottiko koulutus lisäarvoa yritykselle, koska henkilöstölle ei ole järjestetty aiemmin vastaavanlaista koulutusta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, voidaanko koulutuksella parantaa henkilöstön myyntiosaamista ja uudistaa heidän työtapojaan.
Tutkimukseen on sovellettu Kirkpatrickin koulutuksen arvioinnin mallia. Työn teoreettinen viitekehys koostui kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Teoriaosassa on käyty läpi oppimista niin yksilö-, ryhmä-, kuin organisaatiotasolla sekä selvitetään, miten osaamista voidaan kehittää. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin miten kehittämistoimenpiteet ovat arvioitavissa.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa sähköisellä lomakkeella 62:lta LähiTapiola Idän myynninhenkilöstöön kuuluvalta työntekijältä. Kyselyn ensimmäinen osa julkaistiin heti koulutuksen jälkeen ja toinen osa muutama kuukausi myöhemmin. Lisäksi kyselytulosten tarkempaa analysointia varten haastateltiin kolmea koulutukseen osallistunutta henkilöä.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi saatiin, että myynninhenkilöstö oli tyytyväinen koulutuksen toteutukseen ja erityisesti tunsivat hyötyvänsä saadessaan keskustella kollegoidensa kanssa. Sen sijaan osa työntekijöistä koki, ettei voi soveltaa uutta myyntimallia kokonaisvaltaisesti laajan työnkuvan ja ajanpuutteen vuoksi.
Tutkimukseen on sovellettu Kirkpatrickin koulutuksen arvioinnin mallia. Työn teoreettinen viitekehys koostui kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista. Teoriaosassa on käyty läpi oppimista niin yksilö-, ryhmä-, kuin organisaatiotasolla sekä selvitetään, miten osaamista voidaan kehittää. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin miten kehittämistoimenpiteet ovat arvioitavissa.
Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa osassa sähköisellä lomakkeella 62:lta LähiTapiola Idän myynninhenkilöstöön kuuluvalta työntekijältä. Kyselyn ensimmäinen osa julkaistiin heti koulutuksen jälkeen ja toinen osa muutama kuukausi myöhemmin. Lisäksi kyselytulosten tarkempaa analysointia varten haastateltiin kolmea koulutukseen osallistunutta henkilöä.
Tutkimuksen keskeiseksi tulokseksi saatiin, että myynninhenkilöstö oli tyytyväinen koulutuksen toteutukseen ja erityisesti tunsivat hyötyvänsä saadessaan keskustella kollegoidensa kanssa. Sen sijaan osa työntekijöistä koki, ettei voi soveltaa uutta myyntimallia kokonaisvaltaisesti laajan työnkuvan ja ajanpuutteen vuoksi.