Musiikkia päämajasta - elettyä elämää sävellettynä : Raportti sävellys-, sovitus- ja äänitysprojektista
Torvinen, Matias (2016)
Torvinen, Matias
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610232
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostui vaiheittain etenevästä projektista. Tarkoituksena oli tehdä omaa musiikkia, lähtien liikkeelle ideoista, jotka lopulta äänitettiin. Projekti alkoi vuoden 2014 kesällä ideoiden kokoamisella ja eteni vaiheittain lop- pua kohden, työtahdiltaan kiihtyen, huhtikuun 2016 alun äänityksiin. Työ piti sisällään kolmen kappaleen työstämi- sen alusta loppuun.
Työn yksi tärkeimmistä vaiheista oli soitinten valinta, joka lunnollisesti oli kaikkein ratkaisevin tekijä tiettyä sointivä- riä etsittäessä. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja sointimaailma valitsemillani kahdeksalla eri soittimella. Soinnin laajuutta arvioitiin sointivärin ja taajuuden perusteella. Soittimiksi valikoituivat flyygeli, sähköbasso, rum- mut, kitara, kantele, pasuuna, laulu ja lyömäsoittimet. Sointiin haluttiin myös saada jotakin suomalaista.
Musiikki oli tyyliltään kansanmusiikinomaista. Kappaleisiin pyrittiin sisällyttämään palanen suomalaisuutta sanojen ja sävelten muodossa. Kappaleiden punainen lanka oli rytmissä, jota tuettiin suhteellisen helppotajuisilla melodioilla ja harmonialla.
Raportissa käydään läpi tekijän kokemuksia ja ajatuksia prosessin eri vaiheissa. Mitä kaikkea tapahtui ennen, kuin valmista musiikkia voitiin äänitteeltä kuunnella. Mikä työvaiheissa oli helppoa ja sujuvaa ja mitä toimintatapoja voisi vielä kehittää ja tehostaa.
Äänitteellä musisoivat Raimo Survo (piano, basso), Ossi Ruoho (pasuuna), Annamaria Heikkinen (laulu) ja Matias Torvinen (rummut, lyömäsoittimet, kitara, kantele). Raimo Survo oli sovitusvaiheessa keskeisessä roolissa ja hänen aikaansaannostaan ovat soolot kahdessa eri kappaleessa. Vastasin työssäni säveltämisestä ja sanoittamisesta, so- vittamisesta, nuotintamisesta, bändin harjoituttamisesta ja omalta osaltani äänityksissä soittamisesta. Työn äänitti ja miksasi Tommi Kupiainen Kotkankallion stuodiossa.
Opinnäytetyö koostui vaiheittain etenevästä projektista. Tarkoituksena oli tehdä omaa musiikkia, lähtien liikkeelle ideoista, jotka lopulta äänitettiin. Projekti alkoi vuoden 2014 kesällä ideoiden kokoamisella ja eteni vaiheittain lop- pua kohden, työtahdiltaan kiihtyen, huhtikuun 2016 alun äänityksiin. Työ piti sisällään kolmen kappaleen työstämi- sen alusta loppuun.
Työn yksi tärkeimmistä vaiheista oli soitinten valinta, joka lunnollisesti oli kaikkein ratkaisevin tekijä tiettyä sointivä- riä etsittäessä. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja sointimaailma valitsemillani kahdeksalla eri soittimella. Soinnin laajuutta arvioitiin sointivärin ja taajuuden perusteella. Soittimiksi valikoituivat flyygeli, sähköbasso, rum- mut, kitara, kantele, pasuuna, laulu ja lyömäsoittimet. Sointiin haluttiin myös saada jotakin suomalaista.
Musiikki oli tyyliltään kansanmusiikinomaista. Kappaleisiin pyrittiin sisällyttämään palanen suomalaisuutta sanojen ja sävelten muodossa. Kappaleiden punainen lanka oli rytmissä, jota tuettiin suhteellisen helppotajuisilla melodioilla ja harmonialla.
Raportissa käydään läpi tekijän kokemuksia ja ajatuksia prosessin eri vaiheissa. Mitä kaikkea tapahtui ennen, kuin valmista musiikkia voitiin äänitteeltä kuunnella. Mikä työvaiheissa oli helppoa ja sujuvaa ja mitä toimintatapoja voisi vielä kehittää ja tehostaa.
Äänitteellä musisoivat Raimo Survo (piano, basso), Ossi Ruoho (pasuuna), Annamaria Heikkinen (laulu) ja Matias Torvinen (rummut, lyömäsoittimet, kitara, kantele). Raimo Survo oli sovitusvaiheessa keskeisessä roolissa ja hänen aikaansaannostaan ovat soolot kahdessa eri kappaleessa. Vastasin työssäni säveltämisestä ja sanoittamisesta, so- vittamisesta, nuotintamisesta, bändin harjoituttamisesta ja omalta osaltani äänityksissä soittamisesta. Työn äänitti ja miksasi Tommi Kupiainen Kotkankallion stuodiossa.