Sosiaalisen median luoma ilmiö - Internetkateus
Hård, Jessica (2016)
Hård, Jessica
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610216
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median luoma ilmiö, internetkateus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää: Mistä internetkateus syntyy, kuinka ilmiö vaikuttaa arki- ja työelämässä sekä sen, miten sosiaalinen media vaikuttaa ihmisiin ja eri sukupolviin. Tutkimuksessa vertaillaan valittuja sosiaalisen median luomia vaikutuksia x- ja y- sukupolven välillä läpi tutkimuksen. Y- sukupolvea kutsutaan tässä opinnäytetyössä internetsukupolveksi.
Työn teoriaosassa käsitellään aluksi sosiaalista mediaa. Sen syntyä, roolia nykymaailmassa ja työelämässä, sosiaalisen median ja internetsukupolven yhteyttä sekä x- sukupolven eroa internetsukupolveen. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, miten sosiaalinen media käyttäytyy ja miten tämä kaikki vaikuttaa ihmisiin. Sosiaalisen median havainnollistamisen jälkeen teoriaosuudessa käsitellään itse ilmiötä, internet-kateutta. Mitä se on, missä tilanteissa sitä syntyy ja millaisia vaikutuksia sillä on.
Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluja sekä havainnointia käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin x- ja internetsukupolven edustajia, jotka tiesivät internetka-teuden ilmiöstä. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin kahta erilaista blogia, joiden pitäjät edustivat x- ja internetsukupolvea. Teemahaastatteluiden runko luotiin huolellisesti haluttua lopputulosta miettien ja toteutettiin maalis- huhtikuussa 2016. Havainnointeja tehtiin tammikuusta 2016- huhtikuuhun 2016. Havainnoinnissa tutkittiin kuvia, kommentteja sekä tekstejä ja etsittiin havainnointirungon avulla tietoa internetkateudesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että x- ja internetsukupolven edustajat kokevat ja ymmärtävät internetkateuden eri tavalla.
Työn teoriaosassa käsitellään aluksi sosiaalista mediaa. Sen syntyä, roolia nykymaailmassa ja työelämässä, sosiaalisen median ja internetsukupolven yhteyttä sekä x- sukupolven eroa internetsukupolveen. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, miten sosiaalinen media käyttäytyy ja miten tämä kaikki vaikuttaa ihmisiin. Sosiaalisen median havainnollistamisen jälkeen teoriaosuudessa käsitellään itse ilmiötä, internet-kateutta. Mitä se on, missä tilanteissa sitä syntyy ja millaisia vaikutuksia sillä on.
Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluja sekä havainnointia käyttäen. Tutkimuksessa haastateltiin x- ja internetsukupolven edustajia, jotka tiesivät internetka-teuden ilmiöstä. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin kahta erilaista blogia, joiden pitäjät edustivat x- ja internetsukupolvea. Teemahaastatteluiden runko luotiin huolellisesti haluttua lopputulosta miettien ja toteutettiin maalis- huhtikuussa 2016. Havainnointeja tehtiin tammikuusta 2016- huhtikuuhun 2016. Havainnoinnissa tutkittiin kuvia, kommentteja sekä tekstejä ja etsittiin havainnointirungon avulla tietoa internetkateudesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että x- ja internetsukupolven edustajat kokevat ja ymmärtävät internetkateuden eri tavalla.