Musiikkipedagogin metataidot työuran kannustimena
Kaunisto-Feodorow, Verna (2016)
Kaunisto-Feodorow, Verna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610107
Tiivistelmä
Kehittämistyössäni tarkastellaan musiikkipedagogin toimenkuvaa ammattivaatimuksiltaan monipuolistuvassa maailmassa.
Kehittämistyöni tavoitteena on auttaa työllistymiskysymyksiä pohtivaa musiikkipedagogia huomaamaan, kuinka omia vahvuuksiaan voi hyödyntää. Haen kehittämistyölläni vastausta siihen, minkä vuoksi musiikkipedagogille voi olla hyödyllistä laajentaa pedagogista toimintakenttäänsä. Reflektoin, miten hyödyntää omaa hiljaista tietoaan työelämässä kehittymisen tukena. Rohkaisua vahvuuksien löytämiselle tarkastellaan muun muassa sivuten positiivista psykologiaa.
Reflektoin narratiivisesti, kuinka perinteisen muusikon uran sijaan oma muusikkouden tieni on kulkenut verrattain yksiulotteisesta viulistin urasta pedagogiikan kautta sosiaali- ja terveysalojen rajapinnalle ja sitä kautta edelleen järjestö- ja hankemaailmaan ja kansainvälisiin toimintaympäristöihin. Esimerkkinä metataitoja vaativasta toimintaympäristöstä kerron työstäni hankkeissa, joissa yhdistellään kulttuurisen osaamisen ja sosiaali- ja terveysalojen osaamista.
Työni keskeinen käsite on metataidot. Kartoittaakseni näkemyksiä musiikkipedagogille hyödyllisistä metataidoista lähetin sähköpostikyselyn aihetta eri tavoin sivuaville ammattilaisille ja asiantuntijoille. Sain heiltä sekä uusia, että omien kokemusteni kanssa yhteneviä näkemyksiä muusikoiden ja musiikkipedagogien yönkuvan mahdollisuuksista ja työssä tarvittavista metataidoista. Kyselystä käy ilmi, että musiikkipedagogin alaan kohdistuu suuria monipuolisuuden odotuksia.
Johtopäätöksenä esittelen, kuinka omien vahvuuksien tunnistaminen, tietoinen käyttöönotto ja kehittäminen voivat olla työnsaannin uusi mahdollisuus. Monipuolisella osaamisella varustettu musiikkipedagogi näyttäisi soveltuvan hyvinkin monenlaisiin työtehtäviin.
Kehittämistyöni tavoitteena on auttaa työllistymiskysymyksiä pohtivaa musiikkipedagogia huomaamaan, kuinka omia vahvuuksiaan voi hyödyntää. Haen kehittämistyölläni vastausta siihen, minkä vuoksi musiikkipedagogille voi olla hyödyllistä laajentaa pedagogista toimintakenttäänsä. Reflektoin, miten hyödyntää omaa hiljaista tietoaan työelämässä kehittymisen tukena. Rohkaisua vahvuuksien löytämiselle tarkastellaan muun muassa sivuten positiivista psykologiaa.
Reflektoin narratiivisesti, kuinka perinteisen muusikon uran sijaan oma muusikkouden tieni on kulkenut verrattain yksiulotteisesta viulistin urasta pedagogiikan kautta sosiaali- ja terveysalojen rajapinnalle ja sitä kautta edelleen järjestö- ja hankemaailmaan ja kansainvälisiin toimintaympäristöihin. Esimerkkinä metataitoja vaativasta toimintaympäristöstä kerron työstäni hankkeissa, joissa yhdistellään kulttuurisen osaamisen ja sosiaali- ja terveysalojen osaamista.
Työni keskeinen käsite on metataidot. Kartoittaakseni näkemyksiä musiikkipedagogille hyödyllisistä metataidoista lähetin sähköpostikyselyn aihetta eri tavoin sivuaville ammattilaisille ja asiantuntijoille. Sain heiltä sekä uusia, että omien kokemusteni kanssa yhteneviä näkemyksiä muusikoiden ja musiikkipedagogien yönkuvan mahdollisuuksista ja työssä tarvittavista metataidoista. Kyselystä käy ilmi, että musiikkipedagogin alaan kohdistuu suuria monipuolisuuden odotuksia.
Johtopäätöksenä esittelen, kuinka omien vahvuuksien tunnistaminen, tietoinen käyttöönotto ja kehittäminen voivat olla työnsaannin uusi mahdollisuus. Monipuolisella osaamisella varustettu musiikkipedagogi näyttäisi soveltuvan hyvinkin monenlaisiin työtehtäviin.