Raspberry Pi ja muita avoimen koodin alustoja opetuksen apuna
Rajala, Niko (2016)
Rajala, Niko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Raspberry Pi ja muutama muu avoimen koodin alusta jotka on tarkoitettu alunperinkin olemaan opetuksen apuna. Työn tarkoitus on herättää lukijan kiinnostus miten alustoja voidaan opetuksessa hyödyntää ja antamaan joitakin ideoita. Alustoja tullaan esittelemään yleisesti ja kertomaan esimerkein miten niitä voidaan hyödyntää. Työ tehtiin Hämeen ammattikorkeakoululle (HAMK) ja työn ohjaajana toimi Tommi Lahti.
Opinnäytetyö on aineistolähtöinen eli laadullinen tutkimus. Jossa on tutustuttu erilaisiin alustoihin kirjallisesti ja Raspberry Pin tapauksessa myös fyysiseen tuotteeseen. Lisäksi Raspberry Pillä on tutustuttu muutamaan erilaiseen valmiiseen pakettiin mitä opetuksessa voitaisiin hyödyntää.
Opinnäytetyössä todettiin, että keskittymisessä vain yhteen alustaan ei välttämättä saavuteta parhainta tulosta. Vaan ottamalla pari alustaa käyttöön ja hyödyntämällä niitä peruskoulussa saadaan opetettua peruskoulun alussa helpommin perusasiat, joista voidaan siirtyä monipuolisempiin asioihin ylemmillä luokilla. Opinnäytetyön lopussa tullaan käymään läpi mitä alustoja kannattaa opetuksessa hyödyntää.
Opinnäytetyö on aineistolähtöinen eli laadullinen tutkimus. Jossa on tutustuttu erilaisiin alustoihin kirjallisesti ja Raspberry Pin tapauksessa myös fyysiseen tuotteeseen. Lisäksi Raspberry Pillä on tutustuttu muutamaan erilaiseen valmiiseen pakettiin mitä opetuksessa voitaisiin hyödyntää.
Opinnäytetyössä todettiin, että keskittymisessä vain yhteen alustaan ei välttämättä saavuteta parhainta tulosta. Vaan ottamalla pari alustaa käyttöön ja hyödyntämällä niitä peruskoulussa saadaan opetettua peruskoulun alussa helpommin perusasiat, joista voidaan siirtyä monipuolisempiin asioihin ylemmillä luokilla. Opinnäytetyön lopussa tullaan käymään läpi mitä alustoja kannattaa opetuksessa hyödyntää.