Streetwear-yrityksen konseptisuunnitelma
Sagulin, Tarja (2016)
Sagulin, Tarja
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188576
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena on ollut laatia toimiva konseptisuunnitelma streetwear-yritykselle. Yrityksen perusperiaate on toimia suunnitteluyrityksenä, jonka tuotanto toimii erillisenä konseptoidusta yrityksestä. Tavoitteeseen on syvennytty kahden tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimmäinen käsittelee kilpailukykyä markkinoilla ja toinen sitä, millainen on laadittu streetwear-yrityskonsepti.
Menetelminä on käytetty lähdekirjallisuutta, vertailuarviointia eli benchmarkingia sekä palvelumuotoilun eri menetelmiä, joista käytössä ovat olleet käyttäjäpersoonat, tarinankerronta sekä blueprint. Lähdekirjallisuus tukee tutkimusta ja on antanut tärkeää tietoa konseptin suunnitteluvaiheessa sekä opinnäytteen lopullista konseptia laadittaessa. Vertailun pohjalta on laadittu taulukko, jossa esitellään useita eri osa-alueita, joita tutkimalla on pyritty hakemaan kilpailuvalttia, jotta konseptoitu streetwear-yritys tulee selviämään kilpailukentällä. Käyttäjäpersoonia ja käyttäjien tutkimista on käytetty hyödyksi kartoittaessa mahdollisia asiakkaita ja heidän persoonallisuuksiensa piirteitä. Blueprint-menetelmää on käytetty osana havainnollistamaan konseptoidun yrityksen toimintaa, mikä on osa toisen tutkimuskysymyksen vastausta.
Tärkeänä osuutena on ollut konseptin ideoinnin vaihe, jossa on käyty läpi eri vaihtoehtoja yrityksen asiakkaista, arvoista ja toiminnasta. Lopullinen konseptisuunnitelma sisältää kohderyhmän, joka koostuu kuudesta eri käyttäjäpersoonasta, joissa kiteytyvät streetwear-yrityksen arvot. Näihin arvoihin kuuluvat tasa-arvo, hyvinvointi, sosiaalinen hyväksyntä ja elämyksellisyys. Lisäksi konseptisuunnitelmassa on nähtävillä yrityksen toiminta, joka perustuu oman malliston suunnitteluun ja eteenpäin myymiseen edelleen jälleenmyyjille sekä kuluttajille, minkä lisäksi perustetaan oma streetwear-verkkokauppa. Verkkokaupan kautta myydään oman tuotemerkin lisäksi muiden streetwear-yritysten tuotteita, jotta tuotevalikoima on mahdollisimman laaja. Markkinointiin ja mainontaan panostetaan aloittelevan yrityksen resurssein, jolloin käytössä ovat jo aiemmin luodut kontaktit sekä streetwear-henkisten kanavien käyttö kuten verkkosivustot ja alan lehdet.
Menetelminä on käytetty lähdekirjallisuutta, vertailuarviointia eli benchmarkingia sekä palvelumuotoilun eri menetelmiä, joista käytössä ovat olleet käyttäjäpersoonat, tarinankerronta sekä blueprint. Lähdekirjallisuus tukee tutkimusta ja on antanut tärkeää tietoa konseptin suunnitteluvaiheessa sekä opinnäytteen lopullista konseptia laadittaessa. Vertailun pohjalta on laadittu taulukko, jossa esitellään useita eri osa-alueita, joita tutkimalla on pyritty hakemaan kilpailuvalttia, jotta konseptoitu streetwear-yritys tulee selviämään kilpailukentällä. Käyttäjäpersoonia ja käyttäjien tutkimista on käytetty hyödyksi kartoittaessa mahdollisia asiakkaita ja heidän persoonallisuuksiensa piirteitä. Blueprint-menetelmää on käytetty osana havainnollistamaan konseptoidun yrityksen toimintaa, mikä on osa toisen tutkimuskysymyksen vastausta.
Tärkeänä osuutena on ollut konseptin ideoinnin vaihe, jossa on käyty läpi eri vaihtoehtoja yrityksen asiakkaista, arvoista ja toiminnasta. Lopullinen konseptisuunnitelma sisältää kohderyhmän, joka koostuu kuudesta eri käyttäjäpersoonasta, joissa kiteytyvät streetwear-yrityksen arvot. Näihin arvoihin kuuluvat tasa-arvo, hyvinvointi, sosiaalinen hyväksyntä ja elämyksellisyys. Lisäksi konseptisuunnitelmassa on nähtävillä yrityksen toiminta, joka perustuu oman malliston suunnitteluun ja eteenpäin myymiseen edelleen jälleenmyyjille sekä kuluttajille, minkä lisäksi perustetaan oma streetwear-verkkokauppa. Verkkokaupan kautta myydään oman tuotemerkin lisäksi muiden streetwear-yritysten tuotteita, jotta tuotevalikoima on mahdollisimman laaja. Markkinointiin ja mainontaan panostetaan aloittelevan yrityksen resurssein, jolloin käytössä ovat jo aiemmin luodut kontaktit sekä streetwear-henkisten kanavien käyttö kuten verkkosivustot ja alan lehdet.