Social commerce - Kuluttajien kiinnostus ostaa some-kanavista : Social commerce - Kuluttajien kiinnostus ostaa some-kanavista
Vepsäläinen, Sini (2016)
Vepsäläinen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710244
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on Social commerce - Kuluttajien kiinnostus ostaa some-kanavista. Sosiaalisesta mediasta suoraan ostaminen on varsin uusi ilmiö ja työssä selvitetään kiinnostaako kuluttajia ostaa suoraan sosiaalisen median kanavista. Sosiaalisen median kanavat rajattiin Facebookiin, Instagramiin ja Pinterestiin. Kuluttajien kiinnostusta ostaa some-kanavista selvitettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, joita olivat teemahaastattelu sekä havainnointi. Tutkimuksessa selvitettiin syitä, miksi kuluttaja ostaa sosiaalisen median kanavista, mitä kuluttaja ostaa kanavista, miten kuluttaja ostaa sekä mitkä tekijät saavat kuluttajan epäröimään ostopäätöstään. Työssä selvitettiin myös onko kanavalla vaikutusta ostopäätöksen tekemiseen.
Opinnäytetyö on osa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus – hanketta, joka on toteutettu yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurion kanssa. Kokonaistavoite työssä on ymmärtää kuluttajakäyttäytymistä digitaalisissa kanavissa. Opinnäytetyön päätutkimusongelmana on; kiinnostaako kuluttajia ostaa sosiaalisen median kanavista. Päätutkimusongelmaa tukevat alatutkimusongelmat, joissa selvitetään kuluttajan motiiveja ostaa kanavista sekä mitä sieltä ostetaan ja miksi.
Tutkimusta ennen perehdyttiin teorian muodossa digitaalisen markkinoinnin tuomiin muutoksiin ja Social commerce:n. Tämän yhteydessä selvitettiin miten suoraan some-kanavista ostaminen käytännössä tapahtuu. Kuluttajakäyttäytymisen teoriaa käsiteltiin kuluttajan motivaatioilla sekä tarpeilla ja ostokäyttäytymisellä verkossa. Tutkimuksesta saatujen tuloksien analysoinnin helpottamiseksi luotiin persoonakortit palvelumuotoilun menetelmää apuna käyttäen.
Haastattelussa selvitettiin mikä motivoi kuluttajaa käyttämään eri sosiaalisen median kanavia ja mitä kuluttaja siellä seuraa. Tutkimuksen taustalla oli selvittää seuraako kuluttaja aktiivisesti yrityksiä sosiaalisessa mediassa. Tämän pohjalta käytiin läpi mitä yrityksiä kuluttaja seuraa ja miksi, ja minkälaiset mainokset ja kampanjat herättävät kuluttajan mielenkiinnon. Haastattelussa keskusteltiin kuluttajan tottumuksesta ostaa verkkokaupasta sekä minkälaisia kokemuksia kuluttajalla on verkkokauppa-ostamisesta. Tällä pohjustettiin sosiaalisen median kanavista ostamista ja minkälaisia ajatuksia se herättää.
Tutkimuksessa selvisi käytetyimpien some-kanavien olevan Facebook, Instagram sekä Pinterest. Miesten ja naisten välillä erona oli kanavien käyttö, koska miehistä kukaan ei käyttänyt Pinterestiä. Miehet käyttivät kanavia ystävien kanssa yhteydenpitämiseen, tapahtumien seuraamiseen, hienojen kuvien katseluun sekä joidenkin yrityksien seuraamiseen. Naisten motiivit käyttää kanavia oli samat, mutta he seurasivat yrityksiä aktiivisesti saadakseen inspiraatiota ja ollakseen mukana viimeisimmissä kampanjoissa. Tutkimuksessa selvisi, että kuluttaja on kiinnostunut ostamaan suoraan some-kanavista erityisesti helppouden takia. Varsinkin sisustus- sekä muodintuotteita oltaisiin kiinnostuneita ostamaan kanavista. Kuluttajalle kuitenkin epäröi, kuinka voi luottaa yritykseen sekä maksutapaan.
Opinnäytetyö on osa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus – hanketta, joka on toteutettu yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurion kanssa. Kokonaistavoite työssä on ymmärtää kuluttajakäyttäytymistä digitaalisissa kanavissa. Opinnäytetyön päätutkimusongelmana on; kiinnostaako kuluttajia ostaa sosiaalisen median kanavista. Päätutkimusongelmaa tukevat alatutkimusongelmat, joissa selvitetään kuluttajan motiiveja ostaa kanavista sekä mitä sieltä ostetaan ja miksi.
Tutkimusta ennen perehdyttiin teorian muodossa digitaalisen markkinoinnin tuomiin muutoksiin ja Social commerce:n. Tämän yhteydessä selvitettiin miten suoraan some-kanavista ostaminen käytännössä tapahtuu. Kuluttajakäyttäytymisen teoriaa käsiteltiin kuluttajan motivaatioilla sekä tarpeilla ja ostokäyttäytymisellä verkossa. Tutkimuksesta saatujen tuloksien analysoinnin helpottamiseksi luotiin persoonakortit palvelumuotoilun menetelmää apuna käyttäen.
Haastattelussa selvitettiin mikä motivoi kuluttajaa käyttämään eri sosiaalisen median kanavia ja mitä kuluttaja siellä seuraa. Tutkimuksen taustalla oli selvittää seuraako kuluttaja aktiivisesti yrityksiä sosiaalisessa mediassa. Tämän pohjalta käytiin läpi mitä yrityksiä kuluttaja seuraa ja miksi, ja minkälaiset mainokset ja kampanjat herättävät kuluttajan mielenkiinnon. Haastattelussa keskusteltiin kuluttajan tottumuksesta ostaa verkkokaupasta sekä minkälaisia kokemuksia kuluttajalla on verkkokauppa-ostamisesta. Tällä pohjustettiin sosiaalisen median kanavista ostamista ja minkälaisia ajatuksia se herättää.
Tutkimuksessa selvisi käytetyimpien some-kanavien olevan Facebook, Instagram sekä Pinterest. Miesten ja naisten välillä erona oli kanavien käyttö, koska miehistä kukaan ei käyttänyt Pinterestiä. Miehet käyttivät kanavia ystävien kanssa yhteydenpitämiseen, tapahtumien seuraamiseen, hienojen kuvien katseluun sekä joidenkin yrityksien seuraamiseen. Naisten motiivit käyttää kanavia oli samat, mutta he seurasivat yrityksiä aktiivisesti saadakseen inspiraatiota ja ollakseen mukana viimeisimmissä kampanjoissa. Tutkimuksessa selvisi, että kuluttaja on kiinnostunut ostamaan suoraan some-kanavista erityisesti helppouden takia. Varsinkin sisustus- sekä muodintuotteita oltaisiin kiinnostuneita ostamaan kanavista. Kuluttajalle kuitenkin epäröi, kuinka voi luottaa yritykseen sekä maksutapaan.