Instrumenttipedagogi kulttuurikasvattajana : näkökulmia klassisen kitaran pedagogiikkaan
Palmujoki, Sauli (2016)
Palmujoki, Sauli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610139
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni instrumenttipedagogin roolia kulttuurikasvattajana. Pohdin, mikä on instrumenttipedagogin, klassisen kitaran opettajan, rooli klassisen musiikin muusikon kouluttamisessa.
Opinnäytetyöni lähtökohtainen oletus on, että kun kitarapedagogi ottaa huomioon kitaransoiton monitahoisuuden, pystyy hän edesauttamaan sellaisen aloittelevan oppilaan oppimista, jolle klassinen musiikki ei ole musiikin lajina entuudestaan tuttu. Klassisen musiikin instrumenttiopetus pohjautuu pitkälti mestari–kisälli-asetelmaan. Perehdyn niihin osatekijöihin, joista oppiminen soittotuntitilanteessa syntyy.
Oppilaiden harrastuneisuus vaihtelee, kuten myös opiskelijoiden lähtötaso. Koen tärkeäksi, että opiskelun alkuvaiheessa klassisen musiikin opiskeluun suhtaudutaan avoimesti ja jokaisen opiskelijan musikaalinen suuntautuneisuus pyritään ottamaan opetuksessa huomioon.
Opinnäytetyöni lähtökohtainen oletus on, että kun kitarapedagogi ottaa huomioon kitaransoiton monitahoisuuden, pystyy hän edesauttamaan sellaisen aloittelevan oppilaan oppimista, jolle klassinen musiikki ei ole musiikin lajina entuudestaan tuttu. Klassisen musiikin instrumenttiopetus pohjautuu pitkälti mestari–kisälli-asetelmaan. Perehdyn niihin osatekijöihin, joista oppiminen soittotuntitilanteessa syntyy.
Oppilaiden harrastuneisuus vaihtelee, kuten myös opiskelijoiden lähtötaso. Koen tärkeäksi, että opiskelun alkuvaiheessa klassisen musiikin opiskeluun suhtaudutaan avoimesti ja jokaisen opiskelijan musikaalinen suuntautuneisuus pyritään ottamaan opetuksessa huomioon.