Myynnin ja markkinoinnin parantaminen case Lady Line Tampere
Savolainen, Johanna (2016)
Savolainen, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259813
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää myynnin ja markkinoinnin keinoja franchising-yrityksessä. Toimeksiantaja työlle oli Lady Line Tampereen toimitusjohtaja Jukka Heinola. Heinola omistaa Tampereen Lady Linen toimipisteen sekä Nokian Lady Linen toimipisteen. Lady Line on suomalainen naisten hyvinvointi ketju, joka on aloittanut toimintansa vuonna 1987 Vaasassa. Markkinoinnissa liikkumavaraa on jonkin verran, mutta rajoitteitakin löytyy kiitettävästi. Lady Linen jokainen keskus noudattaa visuaaliselta ilmeeltään samankaltaista viimeisteltyä olemusta. Työssä keskityttiin tarkastelemaan Tampereen Lady Linen jäsenmyyntiä ja markkinoinnin parantamista. Tuloksia pystytään hyödyntämään myös Nokian toimipisteessä.
Työssä käytiin läpi franchising- liiketoimintamallia sekä toimintaperiaatteita. Markkinointi ja myynti ovat teoriaosassa vahvassa asemassa ja niihin on syvennytty. Teoreettinen osio on puolet työstä ja kehitysidea noin puolet työstä. Kehitysideoinnissa lähteenä on käytetty tekijän omia kokemuksia työskentelystä Lady Line Tampereen toimipisteessä palveluneuvojana.
Lady Line international Oy Ab:n asettamien rajoitusten puitteissa työssä tarkasteltiin asiakkaiden tyytyväisyyttä ja sitä kautta pohdittiin kehitysehdotuksia myynnin parantamiseen. Palveluneuvojien myyntiraportteja tarkasteltiin ja myyjien välillä todettiin eroavaisuuksia, joista kehitysehdotuksia tehty. Markkinoinnin parantamista koskevia suunnitelmia voidaan toteuttaa ja ne ovat mahdollista ottaa käytäntöön hyvinkin pian. Yhteistyö paikallisten seurojen ja yritysten kanssa toimivaksi ja sen pohjalta asiakaskuntaa saisi laajennettua merkittävästi.
Johtopäätökset asiakastyytyväisyyskyselystä tehtiin ja ne olivat selkeästi hyvällä pohjalla. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 100 liikuntakeskuksen asiakasta Tampereelta. Vastaajien määrä on viidesosa liikuntakeskuksen jäsenmäärästä. Keskiarvollisesti asteikolla 0-5 tyytyväisyys oli liikuntakeskuksessa 4 arvosanan kohdalla. Asiakkaat Lady Linella ovat pääasiassa tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta parannettavaa on useassa osa-alueessa. Kehitysehdotuksia työssä käydään tarkemmin läpi työn loppupuolella.
Työssä käytiin läpi franchising- liiketoimintamallia sekä toimintaperiaatteita. Markkinointi ja myynti ovat teoriaosassa vahvassa asemassa ja niihin on syvennytty. Teoreettinen osio on puolet työstä ja kehitysidea noin puolet työstä. Kehitysideoinnissa lähteenä on käytetty tekijän omia kokemuksia työskentelystä Lady Line Tampereen toimipisteessä palveluneuvojana.
Lady Line international Oy Ab:n asettamien rajoitusten puitteissa työssä tarkasteltiin asiakkaiden tyytyväisyyttä ja sitä kautta pohdittiin kehitysehdotuksia myynnin parantamiseen. Palveluneuvojien myyntiraportteja tarkasteltiin ja myyjien välillä todettiin eroavaisuuksia, joista kehitysehdotuksia tehty. Markkinoinnin parantamista koskevia suunnitelmia voidaan toteuttaa ja ne ovat mahdollista ottaa käytäntöön hyvinkin pian. Yhteistyö paikallisten seurojen ja yritysten kanssa toimivaksi ja sen pohjalta asiakaskuntaa saisi laajennettua merkittävästi.
Johtopäätökset asiakastyytyväisyyskyselystä tehtiin ja ne olivat selkeästi hyvällä pohjalla. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 100 liikuntakeskuksen asiakasta Tampereelta. Vastaajien määrä on viidesosa liikuntakeskuksen jäsenmäärästä. Keskiarvollisesti asteikolla 0-5 tyytyväisyys oli liikuntakeskuksessa 4 arvosanan kohdalla. Asiakkaat Lady Linella ovat pääasiassa tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta parannettavaa on useassa osa-alueessa. Kehitysehdotuksia työssä käydään tarkemmin läpi työn loppupuolella.