Tanssielokuvan käsikirjoittaminen : case: Gerbera
Juusela, Anni (2016)
Juusela, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710387
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan kerronnan keinoja tarinallisen tanssielokuvan käsikirjoittamisessa. Näkökulmana on tanssielokuvan käsikirjoittaminen silloin, kun käsikirjoittajana ei ole elokuvan ohjaaja tai koreografi. Tanssielokuvaan on yhdistelty perinteisen tanssillisen kerronnan lisäksi lyhytelokuvakohtauksia. Pyrkimyksenä on koota työhön tarinallisen tanssielokuvakäsikirjoittamisen käytäntöjä, joiden pohjalta tanssielokuvan voi rakentaa ja jotka tukevat tanssia tarinankerronnallisena elementtinä.
Työssä käydään läpi lyhytelokuvan dramaturgiaa ja sovelletaan sitä tanssielokuvan käsikirjoittamiseen. Työssä käsitellään myös tanssielokuvan käsikirjoittamista ja erityisesti sitä kuinka esimerkiksi tanssilähtöisen miljöön kirjoittaminen, tanssilähtöisen toiminnan kirjoittaminen sekä rytmi vaikuttavat käsikirjoittamiseen. Työssä kuvaillaan myös nonverbaalisten eleiden ja liikekielen kirjoittamista sekä tunteiden kirjoittamista käsikirjoitukseen.
Tutkimuksessa päädyttiin johtopäätökseen, että tanssi ja perinteinen dramaturgia voivat tukea toisiaan hyvin, kun kiinnitetään riittävästi huomiota tanssin mahdollistamiseen.
Esimerkkinä käytetään Gerbera-tanssielokuvaa.
Työssä käydään läpi lyhytelokuvan dramaturgiaa ja sovelletaan sitä tanssielokuvan käsikirjoittamiseen. Työssä käsitellään myös tanssielokuvan käsikirjoittamista ja erityisesti sitä kuinka esimerkiksi tanssilähtöisen miljöön kirjoittaminen, tanssilähtöisen toiminnan kirjoittaminen sekä rytmi vaikuttavat käsikirjoittamiseen. Työssä kuvaillaan myös nonverbaalisten eleiden ja liikekielen kirjoittamista sekä tunteiden kirjoittamista käsikirjoitukseen.
Tutkimuksessa päädyttiin johtopäätökseen, että tanssi ja perinteinen dramaturgia voivat tukea toisiaan hyvin, kun kiinnitetään riittävästi huomiota tanssin mahdollistamiseen.
Esimerkkinä käytetään Gerbera-tanssielokuvaa.