Yhdistyksen markkinointiviestinnän kehittäminen : Case Oulun tradenomiopiskelijayhdistys OTRO ry
Komulainen, Ville; Suojanen, Teemu (2016)
Komulainen, Ville
Suojanen, Teemu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yhdistyksen markkinointiviestinnän kehittäminen, jossa toimeksiantajana toimii Oulun tradenomiopiskelijayhdistys OTRO ry. Työn lähtökohtana oli yhdistyksen tiedottamisen ja tunnettuuden heikkous, joka tuli ilmi haastattelussa toimeksiantajan edustajan kanssa. Työn tavoitteena on tuoda esille eri markkinointiviestinnän keinoja, joilla yhdistys voi kehittää sisäistä tiedottamistaan sekä luoda enemmän aktiivisuutta opiskelijoissa osallistumaan yhdistyksen toimintaan sekä tapahtumiin.
Teoriaosuudessa käytiin läpi yhdistystoimintaan, yritys- ja yhteisöviestintään ja markkinointiviestintään liittyvää kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta. Teoriaosuudessa käytiin myös lyhyesti läpi markkinoinnin merkitystä yhdistyksen imagoon ja sosiaalisen median kanavia. Kirjallisuuden lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin ajankohtaisia artikkeleita ja muita internet-lähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa teoriaosuudessa käytyjen asioiden pohjalta luotiin kehitysideoita yhdistyksen viestinnän parantamiseksi. Kehitysideoissa hyödynnettiin ajankohtaisia artikkeleita, joista nousi esille sosiaalisen median tärkeys viestintäkanavana nykypäivänä. Työn tuloksena tärkeimmäksi kehityskohteeksi nousi esille sosiaalisen median käytön lisääminen yhdistyksen markkinointiviestinnässä, niin sisäisessä - kuin ulkoisessa viestinnässä.
Esille tuotujen kehitysideoiden avulla uskomme toimeksiantajan parantavan nykyistä markkinoin-tiviestintää ja kasvattavan tunnettuutta opiskelijoiden keskuudessa. Työ antaa myös hyvän poh-jan markkinointiviestintäsuunnitelman tekemiselle.
Teoriaosuudessa käytiin läpi yhdistystoimintaan, yritys- ja yhteisöviestintään ja markkinointiviestintään liittyvää kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta. Teoriaosuudessa käytiin myös lyhyesti läpi markkinoinnin merkitystä yhdistyksen imagoon ja sosiaalisen median kanavia. Kirjallisuuden lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin ajankohtaisia artikkeleita ja muita internet-lähteitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa teoriaosuudessa käytyjen asioiden pohjalta luotiin kehitysideoita yhdistyksen viestinnän parantamiseksi. Kehitysideoissa hyödynnettiin ajankohtaisia artikkeleita, joista nousi esille sosiaalisen median tärkeys viestintäkanavana nykypäivänä. Työn tuloksena tärkeimmäksi kehityskohteeksi nousi esille sosiaalisen median käytön lisääminen yhdistyksen markkinointiviestinnässä, niin sisäisessä - kuin ulkoisessa viestinnässä.
Esille tuotujen kehitysideoiden avulla uskomme toimeksiantajan parantavan nykyistä markkinoin-tiviestintää ja kasvattavan tunnettuutta opiskelijoiden keskuudessa. Työ antaa myös hyvän poh-jan markkinointiviestintäsuunnitelman tekemiselle.