Analytiikka Mobiilipeleissä
Rautiainen, Samuel (2016)
Rautiainen, Samuel
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710486
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia analytiikkaa mobiilipeleissä. Lähtökohtana oli tehdä tutkimustyyppinen opinnäytetyö, joka käsittelee mobiilipelialalla olevia analytiikan menetelmiä. Sen lisäksi työ syventyy pohtimaan, miten mobiilipelien metriikkaa analysoimalla voidaan parantaa retentiota monetisaation näkökulmasta.
Analytiikka mobiilipelialalla on valtava tieteenala, josta on melko vähän tietoa sen tuoreuden vuoksi. Tutkimuksen tavoitteena oli saada laaja katsaus mobiilipelialalla harjoitetusta analytiikasta ja tehdä katsaus analytiikkaan liittyvästä termistöstä, ohjelmista, tekniikoista ja työtavoista. Työ käsittelee myös pelaajien retentiota. Opinnäytetyön teoriataustassa esitetään eri keinoja parantaa pelaajien pysyvyyttä käyttöliittymäsuunnittelun ja metriikan avulla. Lisäksi teoriataustassa syvennytään monetisaatioon ja metriikan teoriaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kattava tutkimus mobiilipelialasta ja siihen liittyvästä analytiikasta ja analytiikan merkityksestä pelin tai yrityksen menestymiseen.
Analytiikka mobiilipelialalla on valtava tieteenala, josta on melko vähän tietoa sen tuoreuden vuoksi. Tutkimuksen tavoitteena oli saada laaja katsaus mobiilipelialalla harjoitetusta analytiikasta ja tehdä katsaus analytiikkaan liittyvästä termistöstä, ohjelmista, tekniikoista ja työtavoista. Työ käsittelee myös pelaajien retentiota. Opinnäytetyön teoriataustassa esitetään eri keinoja parantaa pelaajien pysyvyyttä käyttöliittymäsuunnittelun ja metriikan avulla. Lisäksi teoriataustassa syvennytään monetisaatioon ja metriikan teoriaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kattava tutkimus mobiilipelialasta ja siihen liittyvästä analytiikasta ja analytiikan merkityksestä pelin tai yrityksen menestymiseen.