Aamiaismajoituksen perustaminen
Lehikoinen, Aila (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810530
Tiivistelmä
Aamiaismajoituksen perustaminen sai ideansa opinnäytetyön kirjoittajan kiinnostuksesta perustaa majoituspalvelu. Aamiaismajoituksen perustamista tutkittaessa apuna käytettiin alan kirjallisuutta sekä tehtiin kannattavuuslaskelmia ja suoritettiin asiakaskartoituskysely internetin avulla. Tarkoituksena oli saada selville onko aamiaismajoituspalvelulle kysyntää ja olisiko liiketoiminta kannattavaa, sekä määrittää mitä aamiaispalvelu on Suomessa ja miten se sijoittuisi majoituspalveluiden joukkoon Suomessa.
Suoritettuun asiakaskartoitukseen saatiin 582 vastausta, joiden perusteella keskimääräi-nen vastaaja oli 29-vuotias opiskelija, joka matkustaa 2-3 kertaa vuodessa ja yöpyy mieluiten tuttavien, perheen tai ystävien luona. Majoituspalvelulle tärkeäksi ominaisuudeksi nousi hinta sekä oma kylpyhuone. Laskelmien pohjalta saatiin laskettua vuodehinnan olevan 30 euron luokkaa käyttöasteen ollessa 40 %, mutta tuolloin voittoja ei tule. Laskelmat pohjattiin viiden huoneen talolle, jossa vuoteita oli 20 kappaletta. Pääomaa kyseisen kokoisen kiinteistön perustamiseen tarvitaan 400 000 euroa, jonka johdosta poistoja tulee tehdä pitkän aikaa, ja tämä on suurin kuluerä aamiaismajoitusta perustettaessa.
Johtopäätöksenä todettiin, että aamiaismajoituksen perustaminen vaatii paljon säästöjä ja pääomaa lainaa vastaan, jolloin yrityksen omilleen pääseminen ja voiton tuotto vaatii vähintään 20 vuoden toimintaa ja yrittäjän omistautumista asialleen. Asiakaskyselyn perusteella todettiin, että paremmin kohdeyleisöksi sopivat ulkomaalaiset asiakkaat, joita ei haittaa oman kylpyhuoneen puute ja jotka kaipaavat uudenlaisia matkustuskokemuksia hotellien sijaan. Seuraava askel tästä opinnäytetyöstä on kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma, jossa kannattavuuslaskelmia sekä asiakaskartoitusta käytetään hyödyksi.
Suoritettuun asiakaskartoitukseen saatiin 582 vastausta, joiden perusteella keskimääräi-nen vastaaja oli 29-vuotias opiskelija, joka matkustaa 2-3 kertaa vuodessa ja yöpyy mieluiten tuttavien, perheen tai ystävien luona. Majoituspalvelulle tärkeäksi ominaisuudeksi nousi hinta sekä oma kylpyhuone. Laskelmien pohjalta saatiin laskettua vuodehinnan olevan 30 euron luokkaa käyttöasteen ollessa 40 %, mutta tuolloin voittoja ei tule. Laskelmat pohjattiin viiden huoneen talolle, jossa vuoteita oli 20 kappaletta. Pääomaa kyseisen kokoisen kiinteistön perustamiseen tarvitaan 400 000 euroa, jonka johdosta poistoja tulee tehdä pitkän aikaa, ja tämä on suurin kuluerä aamiaismajoitusta perustettaessa.
Johtopäätöksenä todettiin, että aamiaismajoituksen perustaminen vaatii paljon säästöjä ja pääomaa lainaa vastaan, jolloin yrityksen omilleen pääseminen ja voiton tuotto vaatii vähintään 20 vuoden toimintaa ja yrittäjän omistautumista asialleen. Asiakaskyselyn perusteella todettiin, että paremmin kohdeyleisöksi sopivat ulkomaalaiset asiakkaat, joita ei haittaa oman kylpyhuoneen puute ja jotka kaipaavat uudenlaisia matkustuskokemuksia hotellien sijaan. Seuraava askel tästä opinnäytetyöstä on kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma, jossa kannattavuuslaskelmia sekä asiakaskartoitusta käytetään hyödyksi.