Mobiilipelin monetisaatio ja sosiaaliset ominaisuudet : Ohjelmoijan näkökulma
Jussila, Tarmo (2016)
Jussila, Tarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010651
Tiivistelmä
Toimeksiantona oli toteuttaa Zaibatsu Interactive Oy:lle kehitteillä olevaan Don’t Drop the Cube -peliprojektiin monetisaatio ja sosiaaliset ominaisuudet Android- ja iOS-alustoille. Kehitysalustana projektissa oli Unity-pelimoottori. Monetisaatiolla tarkoitetaan tässä ansaintamallia, jossa itse peli on ilmainen hankkia ja jossa tuloja ansaitaan pelinsisäisillä ostoksilla sekä mainoksilla, eli kyseessä on niin sanottu free-to-play-malli. Sosiaaliset ominaisuudet käsittävät integraation alustakohtaiseen pelipalveluun, johon pelaaja voi halutessaan kirjautua. Pelipalvelu tarjoaa pelaajalle muun muassa saavutukset, jotka kerryttävät pelaajan pistetilastoa pelipalvelussa. Sosiaalisiin ominaisuuksiin lasketaan lisäksi Facebook- ja Twitter-yhteensopivuus – eli pelaaja voi jakaa pelitilastonsa sosiaalisessa mediassa – sekä peli-ilmoitukset, joita pelaaja vastaanottaa mobiililaitteeseensa, kun peliä pystyy jälleen jatkamaan.
Työtä tehtiin teknisen kehityksen näkökulma edellä, jolloin tavoiteltujen toiminnallisuuksien toimintaan saattaminen oli tärkein päämäärä. Tärkeää oli myös pyrkiä mallintamaan ansaintamallista järjellinen niin että se sopisi peliin, jonka myötä myös itse pelin rakenteeseen tuli merkittäviä muutoksia.
Kaikki tavoitellut ominaisuudet tulivat valmiiksi, jonka myötä peliprojekti eteni huomattavasti lähemmäs julkaisuvalmista tuotosta.
Työ opetti tekijäänsä erittäin paljon, ja se oli syväluotaus mobiilipelien ansaintamallin ja sosiaalisten ominaisuuksien toteutukseen kahdelle merkittävimmälle mobiilialustalle.
Työtä tehtiin teknisen kehityksen näkökulma edellä, jolloin tavoiteltujen toiminnallisuuksien toimintaan saattaminen oli tärkein päämäärä. Tärkeää oli myös pyrkiä mallintamaan ansaintamallista järjellinen niin että se sopisi peliin, jonka myötä myös itse pelin rakenteeseen tuli merkittäviä muutoksia.
Kaikki tavoitellut ominaisuudet tulivat valmiiksi, jonka myötä peliprojekti eteni huomattavasti lähemmäs julkaisuvalmista tuotosta.
Työ opetti tekijäänsä erittäin paljon, ja se oli syväluotaus mobiilipelien ansaintamallin ja sosiaalisten ominaisuuksien toteutukseen kahdelle merkittävimmälle mobiilialustalle.