Mercuri tutuksi Y-sukupolvelle
Kyyhkynen, Toni; Kaisla, Noora (2016)
Kyyhkynen, Toni
Kaisla, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605269895
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tuotettu toimeksiantona Mercuri International Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Mercurille markkinointisuunnitelma, joka lisäisi yrityksen tunnettuutta Y-sukupolven silmissä kohderyhmälle sopivien markkinointitoimenpiteiden avulla. Toinen tavoite oli luoda keskustelua ja kiinnostusta Metropolian Liiketalouden opiskelijoiden keskuudessa B2B-myynnin alaa kohtaan.
Teoreettinen osuus antaa viitekehyksen opinnäytetyön tutkimustehtävän sekä toimeksiannon kannalta oleellisista markkinointisuunnitelman vaiheista, sen rakenteesta sekä toteutuksesta. Opinnäytetyössä perehdyttiin markkinointisuunnitelman teoriaan sekä tehtiin sen pohjalta markkinointisuunnitelma.
Empiirisessä osuudessa haluttiin mahdollisimman monipuolista sekä objektiivista tietoa, kohderyhmältä, joten toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus Metropolia Ammatikorkeakoulun ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoille. Tutkimukseen vastasi 141 opiskelijaa ja se toteutettiin sähköisenä kyselynä, E-lomakkeena. Tutkimus sisältyi markkinointisuunnitelman lähtökohta-analyysiin.
Empiirisen tutkimuksen tehtävä oli opiskelijoiden tiedon ja kiinnostuksen määrän sekä luonteen mittaaminen B2B-myynnin alaa kohtaan ja näiden kahden määreen välinen suhde. Tutkimustehtävä muodostuu opinnäytetyön päätoimisesta toimeksiannosta saada Mercurille tunnettuutta kyseisen ikäryhmän edustajien joukossa.
Tutkimus osoitti, että yhteistyömahdollisuus Mercurin sekä Metropolian välillä on olemassa, se on tarpeellinen sekä molempien osapuolien vahvuuksia hyödyntäen kannattavaa. Opiskelijoita kiinnosti B2B-myynnin ala ja he halusivat oppia siitä. Merkittävimpänä markkinointitoimenpiteenä Mercuri tavoittaa toivotun yleisönsä käytännön vierailijaluentojen avulla Metropoliassa. Siellä opiskelijat osallistuvat valmennuksiin ja oppivat sekä Mercurista organisaationa että sen alasta ohjatussa ympäristössä.
Teoreettinen osuus antaa viitekehyksen opinnäytetyön tutkimustehtävän sekä toimeksiannon kannalta oleellisista markkinointisuunnitelman vaiheista, sen rakenteesta sekä toteutuksesta. Opinnäytetyössä perehdyttiin markkinointisuunnitelman teoriaan sekä tehtiin sen pohjalta markkinointisuunnitelma.
Empiirisessä osuudessa haluttiin mahdollisimman monipuolista sekä objektiivista tietoa, kohderyhmältä, joten toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus Metropolia Ammatikorkeakoulun ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoille. Tutkimukseen vastasi 141 opiskelijaa ja se toteutettiin sähköisenä kyselynä, E-lomakkeena. Tutkimus sisältyi markkinointisuunnitelman lähtökohta-analyysiin.
Empiirisen tutkimuksen tehtävä oli opiskelijoiden tiedon ja kiinnostuksen määrän sekä luonteen mittaaminen B2B-myynnin alaa kohtaan ja näiden kahden määreen välinen suhde. Tutkimustehtävä muodostuu opinnäytetyön päätoimisesta toimeksiannosta saada Mercurille tunnettuutta kyseisen ikäryhmän edustajien joukossa.
Tutkimus osoitti, että yhteistyömahdollisuus Mercurin sekä Metropolian välillä on olemassa, se on tarpeellinen sekä molempien osapuolien vahvuuksia hyödyntäen kannattavaa. Opiskelijoita kiinnosti B2B-myynnin ala ja he halusivat oppia siitä. Merkittävimpänä markkinointitoimenpiteenä Mercuri tavoittaa toivotun yleisönsä käytännön vierailijaluentojen avulla Metropoliassa. Siellä opiskelijat osallistuvat valmennuksiin ja oppivat sekä Mercurista organisaationa että sen alasta ohjatussa ympäristössä.