Vuorovaikutteisempi printti : Kaupan Maailma-lehden jalkautuminen verkkoon
Savolainen, Mira (2016)
Savolainen, Mira
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010737
Tiivistelmä
Digiaika haastaa perinteistä printtimediaa ja viestintästrategiat on arvioitava uudelleen
kilpailukyvyn säilyttämiseksi jatkuvasti pirstaloituneimmilla markkinoilla. Miten printtiformaatissa ilmestyvän ammattilehden tulisi jalkautua verkkoon osaten hyödyntää nykypäivän digitalisaatiota tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti luonnollisena osana mediamixiaan?
Kaupan Maailma–lehti on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä, riippumaton koko kaupan alan kattava ammattilehti, jonka lukijakuntaa ovat kaupan alan päättäjät, kuten kauppiaat,
myymäläpäälliköt, osastovastaavat, teollisuus, kaupan alan sidosryhmät, liitot ja viranomaiset. Kaupan Maailma-lehti on perustettu vuonna 1988 ja ilmestyy pääasiassa printtiformaattina printin ollessa myös Kaupan Maailman ydinmedia. Tämän lisäksi Kaupan Maailma julkaisee tilaajilleen
sähköistä uutiskirjettä, sekä löytyy myös Facebookista.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten ammatillinen printtimedia – tässä tapauksessa Kaupan Maailma printtimediana voi vastata digiajan asettamiin odotuksiin ja tulevaisuuden haasteisiin, joissa korostuu reaaliaikaisuus, vuorovaikutteisuus ja yhteisöllisyys?
Koska suunnitelmallinen jalkautuminen verkkoon edellyttää lehden olemassa olevan lukijakunnan tuntemusta, toteutin opinnäytetyönäni Kaupan Maailmalle lukijakyselyn ymmärtääkseni lukijoiden verkkokäyttäytymistä ja aktiivisuutta ylipäätään verkossa. Näitä tuloksia, sekä huomioita opinnäytetyössäni yhteen vedän ja analysoin.
Tekemäni kyselytutkimuksen valossa Kaupan Maailma–lehden lukijat osoittautuivat hyvin aktiivisiksi verkon käyttäjiksi ja merkittävin ero vastaajien kesken muodostui siitä, miten aktiivisesti itse osallistuttiin ja vaikutettiin sisällön tuottamiseen verkossa.
Työni loppuun olen tehnyt yhteenvedon, jonka pohjalta esitän jatkoehdotukseni perustuen niihin huomioihin ja johtopäätöksiin, joita opinnäytetyöni myötä esiin nousi mielestäni huomionarvoisina näkökulmina.
kilpailukyvyn säilyttämiseksi jatkuvasti pirstaloituneimmilla markkinoilla. Miten printtiformaatissa ilmestyvän ammattilehden tulisi jalkautua verkkoon osaten hyödyntää nykypäivän digitalisaatiota tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti luonnollisena osana mediamixiaan?
Kaupan Maailma–lehti on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä, riippumaton koko kaupan alan kattava ammattilehti, jonka lukijakuntaa ovat kaupan alan päättäjät, kuten kauppiaat,
myymäläpäälliköt, osastovastaavat, teollisuus, kaupan alan sidosryhmät, liitot ja viranomaiset. Kaupan Maailma-lehti on perustettu vuonna 1988 ja ilmestyy pääasiassa printtiformaattina printin ollessa myös Kaupan Maailman ydinmedia. Tämän lisäksi Kaupan Maailma julkaisee tilaajilleen
sähköistä uutiskirjettä, sekä löytyy myös Facebookista.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten ammatillinen printtimedia – tässä tapauksessa Kaupan Maailma printtimediana voi vastata digiajan asettamiin odotuksiin ja tulevaisuuden haasteisiin, joissa korostuu reaaliaikaisuus, vuorovaikutteisuus ja yhteisöllisyys?
Koska suunnitelmallinen jalkautuminen verkkoon edellyttää lehden olemassa olevan lukijakunnan tuntemusta, toteutin opinnäytetyönäni Kaupan Maailmalle lukijakyselyn ymmärtääkseni lukijoiden verkkokäyttäytymistä ja aktiivisuutta ylipäätään verkossa. Näitä tuloksia, sekä huomioita opinnäytetyössäni yhteen vedän ja analysoin.
Tekemäni kyselytutkimuksen valossa Kaupan Maailma–lehden lukijat osoittautuivat hyvin aktiivisiksi verkon käyttäjiksi ja merkittävin ero vastaajien kesken muodostui siitä, miten aktiivisesti itse osallistuttiin ja vaikutettiin sisällön tuottamiseen verkossa.
Työni loppuun olen tehnyt yhteenvedon, jonka pohjalta esitän jatkoehdotukseni perustuen niihin huomioihin ja johtopäätöksiin, joita opinnäytetyöni myötä esiin nousi mielestäni huomionarvoisina näkökulmina.