Kuopiontori.fi - Taustatutkimus Kuopion keskustan matkailu- ja markkinointisivuston kehittämiseen
Falkenberg, Hannaleena (2016)
Falkenberg, Hannaleena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010742
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on taustatutkimus Kuopiontori.fi – sivuston kehittämistä varten. Kuopiontori.fi on Kuopion keskusta-alueen uusi kaupunkiopas, joka julkaistiin kesällä 2015. Kaupunkioppaan tarkoituksena on tutustuttaa matkailijat kaupunkikeskustaan sekä näyttää asukkaille uusia puolia heidän kotikaupungistaan. Matkailu- ja markkinointisivuston yksi keskeisimpiä haasteita on, kuinka sivuille saadaan kävijöitä. Opinnäyteyössä tarkastellaan matkailusivustojen toimintaa ja sisältöä rajattujen osa-alueiden avulla. Näitä osa-alueita ovat sivustojen käyttämät sosiaaliset mediat, kampanjat, visuaalisuus, suosittelut, arvostelut sekä kilpailut.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy kaupunkimarkkinoinnin eri aihealueisiin sekä siinä käsitellään myös markkinoinnin eri muotoja, kuten elämyksellistä markkinointia, osallistavaa markkinointia sekä verkkomarkkinointia. Verkkomarkkinoinnin keinoja tarkastellaan laajemmin omissa alaluvuissaan. Tarkasteltavia kohteita ovat sosiaalisten medioiden ja yhteisöjen muodot sekä ominaisuudet. Sosiaalisen median ja yhteisön muotoja ovat Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, blogit sekä TripAdvisor.
Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty useita kirjallisuuden julkaisuja sekä verkossa julkaistua materiaalia. Taustatutkimus toteutettiin vertailemalla Suomen eri kaupunkien matkailusivustoja. Tutkimus toteutettiin selaamalla matkailusivuja ja poimimalla sieltä löydettävät hyödylliset tiedot yhteen liitetiedostoon.
Opinnäytetyössä omassa luvussaan esitellään taustatutkimuksen toteuttamista, tutkimusmenetelmiä sekä tutkimuksen tuloksia analyyttisesti pohtien. Opinnäytetyön tuloksena saatiin yhteenveto vertailtavien matkailusivutojen käyttämistä sosiaalisista medioista ja sen yhteisöistä sekä siitä, kuinka sivustot osallistavat käyttäjiä toimintaansa. Tulosten pohjalta muodostettiin kehittämisehdotuksia Kuopiontori.fi – sivuston käyttämien sosiaalisten medioiden toimintojen aktivoimiseen sekä sivuston käyttäjiä osallistavien toiminnallisuuksien ja kamppanjoiden toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy kaupunkimarkkinoinnin eri aihealueisiin sekä siinä käsitellään myös markkinoinnin eri muotoja, kuten elämyksellistä markkinointia, osallistavaa markkinointia sekä verkkomarkkinointia. Verkkomarkkinoinnin keinoja tarkastellaan laajemmin omissa alaluvuissaan. Tarkasteltavia kohteita ovat sosiaalisten medioiden ja yhteisöjen muodot sekä ominaisuudet. Sosiaalisen median ja yhteisön muotoja ovat Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, blogit sekä TripAdvisor.
Lähteinä opinnäytetyössä on käytetty useita kirjallisuuden julkaisuja sekä verkossa julkaistua materiaalia. Taustatutkimus toteutettiin vertailemalla Suomen eri kaupunkien matkailusivustoja. Tutkimus toteutettiin selaamalla matkailusivuja ja poimimalla sieltä löydettävät hyödylliset tiedot yhteen liitetiedostoon.
Opinnäytetyössä omassa luvussaan esitellään taustatutkimuksen toteuttamista, tutkimusmenetelmiä sekä tutkimuksen tuloksia analyyttisesti pohtien. Opinnäytetyön tuloksena saatiin yhteenveto vertailtavien matkailusivutojen käyttämistä sosiaalisista medioista ja sen yhteisöistä sekä siitä, kuinka sivustot osallistavat käyttäjiä toimintaansa. Tulosten pohjalta muodostettiin kehittämisehdotuksia Kuopiontori.fi – sivuston käyttämien sosiaalisten medioiden toimintojen aktivoimiseen sekä sivuston käyttäjiä osallistavien toiminnallisuuksien ja kamppanjoiden toteuttamiseen.