Yhteistyökumppanuuksien manuaali Flow Festival
Nordbäck, Essi (2016)
Nordbäck, Essi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010773
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutetaan yhteistyökumppanuuksien manuaali Flow Festival Oy:lle. Työ tehtiin Flow Festivalin toimeksiannosta aikavälillä syyskuu 2015 – toukokuu 2016. Opinnäytetyö sai alkunsa festivaalilla suoritetusta markkinointiassistentin työharjoittelujaksosta. Yhteistyökumppanuuksien manuaali on tiedon yhteen keräävä ohjeistus festivaalin sisäiseen käyttöön sekä ulkoisten sidosryhmien hyödynnettäväksi.
Työ on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on kuitenkin myös laadullisia ominaisuuksia. Teoriapohjassa käsitellään sponsorointia käsitteenä sekä perehdytään tarkemmin musiikkifestivaalien yritysyhteistyöhön. Tietoperustan aineistona on käytetty aiheen kirjallisuutta, artikkeleita, tutkimuksia, verkkosivustoja sekä tilastoja. Suuri osa musiikkifestivaalien sponsorointia koskevasta tiedosta saatiin asiantuntijalausunnoista. Alan toimijoiden näkemykset antavat relevanteimman sekä ajankohtaisimman aiheen tiedon. Teoria tukee työn toiminnallista osuutta antaen sille aiheen viitekehyksen.
Tuotososa eli varsinainen yhteistyökumppanuuksien manuaali käsittelee Flow Festivalin kumppanuuksia yleisesti, niiden eri tasoja sekä ominaisuuksia, kehittämiskohteita SWOT-analyysin pohjalta, kumppanuuden aikajanallisuutta ja sopimusten ominaisuuksia. Se antaa kattavan tietopaketin festivaalin kumppanuuksiin liittyen. Manuaalin aineisto pohjautuu harjoitteluni aikana käytännön kokemuksesta saatuun tietopohjaan, toimeksiantajan luentomate- riaaleihin ja esityksiin, sähköpostiviestittelyihin, Flow Festivalista tehtyihin tutkimuksiin sekä festivaalin markkinointipäällikkö Milla Valjuksen teemahaastatteluun. Teemahaastattelua on osittain käytetty myös musiikkifestivaalien sponsorointia käsittelevän teoriaosan tukena.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteessaan, sillä työn lopputuloksena syntyi Flow Festivalin yhteistyökumppanuuksien manuaali. Manuaali toimii yhtä lailla organisaation sisäisessä hyödyntämisessä kuin ulkoisten sidosryhmien vertailukehittämisen ominaisuudessa. Teoriapohjassa onnistuttiin käsittelemään sponsorointia suppilomallin mukaisesti, laajemmasta kokonaisuudesta pienempään. Asiantuntijalausunnot tekevät teoriasta relevanttia ja nykyaikaista.
Työ on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on kuitenkin myös laadullisia ominaisuuksia. Teoriapohjassa käsitellään sponsorointia käsitteenä sekä perehdytään tarkemmin musiikkifestivaalien yritysyhteistyöhön. Tietoperustan aineistona on käytetty aiheen kirjallisuutta, artikkeleita, tutkimuksia, verkkosivustoja sekä tilastoja. Suuri osa musiikkifestivaalien sponsorointia koskevasta tiedosta saatiin asiantuntijalausunnoista. Alan toimijoiden näkemykset antavat relevanteimman sekä ajankohtaisimman aiheen tiedon. Teoria tukee työn toiminnallista osuutta antaen sille aiheen viitekehyksen.
Tuotososa eli varsinainen yhteistyökumppanuuksien manuaali käsittelee Flow Festivalin kumppanuuksia yleisesti, niiden eri tasoja sekä ominaisuuksia, kehittämiskohteita SWOT-analyysin pohjalta, kumppanuuden aikajanallisuutta ja sopimusten ominaisuuksia. Se antaa kattavan tietopaketin festivaalin kumppanuuksiin liittyen. Manuaalin aineisto pohjautuu harjoitteluni aikana käytännön kokemuksesta saatuun tietopohjaan, toimeksiantajan luentomate- riaaleihin ja esityksiin, sähköpostiviestittelyihin, Flow Festivalista tehtyihin tutkimuksiin sekä festivaalin markkinointipäällikkö Milla Valjuksen teemahaastatteluun. Teemahaastattelua on osittain käytetty myös musiikkifestivaalien sponsorointia käsittelevän teoriaosan tukena.
Opinnäytetyö onnistui tavoitteessaan, sillä työn lopputuloksena syntyi Flow Festivalin yhteistyökumppanuuksien manuaali. Manuaali toimii yhtä lailla organisaation sisäisessä hyödyntämisessä kuin ulkoisten sidosryhmien vertailukehittämisen ominaisuudessa. Teoriapohjassa onnistuttiin käsittelemään sponsorointia suppilomallin mukaisesti, laajemmasta kokonaisuudesta pienempään. Asiantuntijalausunnot tekevät teoriasta relevanttia ja nykyaikaista.