Fitnesslajien ja yritysten välisen sponsorointiyhteistyön kehittäminen
Eloranta, Kiira (2016)
Eloranta, Kiira
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110932
Tiivistelmä
Sponsorointi on nykyään merkittävä markkinointiviestinnän keino yrityksen liiketoiminnassa. Yritykset ovat huomanneet sponsoroinnin tuoman lisäarvon ja alkaneet panostaa siihen yhä enemmän. Sponsoroinnin suunnittelu on pitkäkestoista, joten sponsorointia on hyvä lähteä rakentamaan askel askeleella. Sponsorointiyhteistyö kuvaa kohteen ja yrityksen välistä toi-mintaa ja siinä molemmat osapuolet haluavat saada toisistaan parhaimman hyödyn. Yritys tukee kohdetta taloudellisesti tai laadullisesti ja kohde pyrkii saamaan yritykselle näkyvyyttä ja lisämyyntiä.
Opinnäytetyössä tutkitaan kohteen ja yrityksen välisen sponsorointiyhteistyön toimivuutta. Tutkimus on rajattu fitnessurheiluun ja työ on tehty kohteen ja yrityksen näkökulmasta. Opin-näytetyössä tutkitaan, millaisia ehtoja sponsorointisopimuksiin laitetaan ja millaista tukea kohde saa yritykseltä. Siinä tulkitaan myös, mitä yritys odottaa kohteilta, millaisia arvoja se toivoo niiden edustavan, mitä kohde toivoo yritykseltä tuen lisäksi, sekä miten yhteistyön toimivuutta voitaisiin kehittää molempia osapuolia paremmin palvelevaksi.
Teoriaosuudessa tarkastellaan yleisesti, mitä sponsorointi ja urheilusponsorointi ovat ja mitä kaikkea niihin liittyy. Käsitteiden läpikäyminen ja mitä ne tarkoittavat. Miten kohteita valitaan ja millaiset arvot ja asiat siihen vaikuttavat. Teoriassa kerrotaan lopuksi mitä fitnessurheilu on, mistä se on lähtöisin ja millaista se on Suomessa tällä hetkellä. Teoriaosuus jakautuu kuuteen lukuun, jotka ovat sponsorointi, urheilumarkkinointi, sponsorointi urheilijan näkökul-masta, sponsorointi osana yrityksen markkinointikeinoa, sponsorointi Suomessa vs. ulko-mailla ja sponsoroinnin tulevaisuus.
Työn empiirinen osa on tehty haastattelemalla fitnessurheilijoita, sekä erilaisia lajiin liittyviä yrityksiä. Haastattelussa on mukana myös lajin ulkopuolelta oleva yritys. Tätä yritystä tarkas-tellaan potentiaalisena sponsoroijana fitnessurheilulle. Vastauksien perusteella on analysoitu ja selvitetty, miten yhteistyötä voitaisiin kehittää paremmaksi, jotta molemmat osapuolet hyö-tyisivät siitä enemmän. Lopuksi käydään läpi tulokset, yhteenveto, sekä omaa pohdintaa.
Haastateltavat kertovat, millaisia ehtoja sponsorisopimuksissa on, mitä yritykset odottavat urheilijoilta ja mitä urheilijat toivoisivat yrityksiltä. Tuloksista kävi ilmi, että sopimusasioissa voitaisiin olla tarkempia, eli sopimuksista pitäisi tehdä vielä selkeämpiä, jotta molemmat osa-puolet varmasti ymmärtävät mitä odottavat toisiltaan. Yllättävänä asiana nousi esille se, että kaikki urheilijat eivät pidä siitä, että ollaan koko ajan esillä yrityksen tapahtumissa. Selkein tutkimustulos oli se, että sponsoroinnilla halutaan tuoda molemmille osapuolille näkyvyyttä ja yritykselle tämän lisäksi lisämyyntiä.
Opinnäytetyössä tutkitaan kohteen ja yrityksen välisen sponsorointiyhteistyön toimivuutta. Tutkimus on rajattu fitnessurheiluun ja työ on tehty kohteen ja yrityksen näkökulmasta. Opin-näytetyössä tutkitaan, millaisia ehtoja sponsorointisopimuksiin laitetaan ja millaista tukea kohde saa yritykseltä. Siinä tulkitaan myös, mitä yritys odottaa kohteilta, millaisia arvoja se toivoo niiden edustavan, mitä kohde toivoo yritykseltä tuen lisäksi, sekä miten yhteistyön toimivuutta voitaisiin kehittää molempia osapuolia paremmin palvelevaksi.
Teoriaosuudessa tarkastellaan yleisesti, mitä sponsorointi ja urheilusponsorointi ovat ja mitä kaikkea niihin liittyy. Käsitteiden läpikäyminen ja mitä ne tarkoittavat. Miten kohteita valitaan ja millaiset arvot ja asiat siihen vaikuttavat. Teoriassa kerrotaan lopuksi mitä fitnessurheilu on, mistä se on lähtöisin ja millaista se on Suomessa tällä hetkellä. Teoriaosuus jakautuu kuuteen lukuun, jotka ovat sponsorointi, urheilumarkkinointi, sponsorointi urheilijan näkökul-masta, sponsorointi osana yrityksen markkinointikeinoa, sponsorointi Suomessa vs. ulko-mailla ja sponsoroinnin tulevaisuus.
Työn empiirinen osa on tehty haastattelemalla fitnessurheilijoita, sekä erilaisia lajiin liittyviä yrityksiä. Haastattelussa on mukana myös lajin ulkopuolelta oleva yritys. Tätä yritystä tarkas-tellaan potentiaalisena sponsoroijana fitnessurheilulle. Vastauksien perusteella on analysoitu ja selvitetty, miten yhteistyötä voitaisiin kehittää paremmaksi, jotta molemmat osapuolet hyö-tyisivät siitä enemmän. Lopuksi käydään läpi tulokset, yhteenveto, sekä omaa pohdintaa.
Haastateltavat kertovat, millaisia ehtoja sponsorisopimuksissa on, mitä yritykset odottavat urheilijoilta ja mitä urheilijat toivoisivat yrityksiltä. Tuloksista kävi ilmi, että sopimusasioissa voitaisiin olla tarkempia, eli sopimuksista pitäisi tehdä vielä selkeämpiä, jotta molemmat osa-puolet varmasti ymmärtävät mitä odottavat toisiltaan. Yllättävänä asiana nousi esille se, että kaikki urheilijat eivät pidä siitä, että ollaan koko ajan esillä yrityksen tapahtumissa. Selkein tutkimustulos oli se, että sponsoroinnilla halutaan tuoda molemmille osapuolille näkyvyyttä ja yritykselle tämän lisäksi lisämyyntiä.