Verkkopohjaisen palvelun käytettävyys : case: Motiva Oy - GreenEnergyCases
Määttä, Valtteri (2016)
Määttä, Valtteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella verkkopohjaisten palveluiden käytettävyyttä sekä tutkia verkkosivustojen käytettävyyteen vaikuttavia tekijöitä. GreenEnergyCases (GEC) on Motiva Oy:n luoma verkkopalvelu, jonka tarkoituksena on levittää suomalaista energiaosaamista Suomessa sekä ulkomailla. Palvelussa yritykset lisäävät omia caseja, eli kauppatapahtumia, GEC:n sivustolle muiden sivustolla vierailevien käyttäjien nähtäväksi. Opinnäytetyön aikana tehtiin käyttäjille kysely palvelun käytettävyyden tutkimiseksi. Kyselyn tarkoitus oli selvittää palvelun mahdollisia käytettävyysongelmia sekä asioita, joihin palvelun käyttäjät ovat tyytyväisiä.
Opinnäytetyön alussa käydään hieman läpi käytettävyyden määritelmiä sekä sitä, mitä käytettävyys merkitsee verkkosivuja ja sovelluksia kehitettäessä. Käytettävyyttä on tutkittu jo vuosikymmeniä, mutta sen merkitys muuttui suuresti tietokoneiden yleistyttyä. Käytettävyyden rinnalle syntyi myös käsitys käyttäjäkokemuksesta, jonka tarkoituksena on kuvailla käyttäjien tuntemuksia, kun he käyttävät palveluita ja sovelluksia. Tekstissä perehdytään käytettävyysasiantuntija Jakob Nielsenin heuristiikoihin, jotka ovat toimineet suunnannäyttäjinä verkkopalveluita ja sivustoja kehitettäessä.
Opinnäytetyössä käydään läpi GreenEnergyCasesin taustoja, tutkitaan palvelun tämänhetkistä tilannetta ja käytettävyyttä sekä käydään läpi käytettävyyskyselyn tuloksia. Viimeiseksi tulee yhteenveto ja hieman kirjoittajan omaa pohdintaa.
Opinnäytetyön alussa käydään hieman läpi käytettävyyden määritelmiä sekä sitä, mitä käytettävyys merkitsee verkkosivuja ja sovelluksia kehitettäessä. Käytettävyyttä on tutkittu jo vuosikymmeniä, mutta sen merkitys muuttui suuresti tietokoneiden yleistyttyä. Käytettävyyden rinnalle syntyi myös käsitys käyttäjäkokemuksesta, jonka tarkoituksena on kuvailla käyttäjien tuntemuksia, kun he käyttävät palveluita ja sovelluksia. Tekstissä perehdytään käytettävyysasiantuntija Jakob Nielsenin heuristiikoihin, jotka ovat toimineet suunnannäyttäjinä verkkopalveluita ja sivustoja kehitettäessä.
Opinnäytetyössä käydään läpi GreenEnergyCasesin taustoja, tutkitaan palvelun tämänhetkistä tilannetta ja käytettävyyttä sekä käydään läpi käytettävyyskyselyn tuloksia. Viimeiseksi tulee yhteenveto ja hieman kirjoittajan omaa pohdintaa.