Tuotekehitysprosessi
Harjula, Erno (2007)
Harjula, Erno
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee tuotekehitysprosessia, tuotekehitystä ja erään todellisen tuoteidean kehittämistä kohti valmista tuotetta. Opinnäytetyössä käsitelty tuoteidea on ohjelmallinen opetustyökalu, jonka tarkoituksena on opettaa Microsoft Office -toimisto-ohjelmiston käyttöä. Tuotekehityksellä tarkoitetaan määrätietoista toimintaa uusien tuotteiden tai palvelujen kehittämiseksi tai entisten tuotteiden tai palveluiden oleellista parantamista. Työn teoreettinen osuus käsittelee tuotekehitystä, ja siihen kuuluvia vaiheita sekä toimenpiteitä. Ensimmäinen osa kuvaa tuotekehitysprosessia yleisesti. Toinen osa käsittelee luovuutta, luovaa ongelmanratkaisua ja innovaatioita. Kolmas osa käy läpi STT-tekijöitä tuotemahdollisuuden havaitsemisessa, uutuustutkimusta, kilpailua ja skenaarioita. Neljäs osa keskittyy segmentointiin, asemointiin sekä arvomahdollisuus- ja SWOT-analyyseihin tuotteen tutkimisessa. Viides osa käsittelee immateriaalioikeuksia tuotteen suojaamisen työkaluina. Opinnäytetyön empiirinen osuus käsittelee vaiheittain opetusohjelmaidean kehittymistä ideasta kohti varsinaista tuotetta. Työssä kuvataan idean viemistä eteenpäin, sen kehittämiseksi tehtyjä toimenpiteitä ja analyysejä, ja vielä kehitysprosessissa edessä olevia vaiheita. Empiirisessä osassa on selvitetty opetusohjelman kilpailijoita ja segmentointia, asemointia, vahvuuksia ja heikkouksia sekä opetusohjelman oikeudellista suojausta. Tuotekehitysprosessin edetessä on havaittu alkuperäinen tuoteidea kehityskelpoiseksi, ja saatu vietyä tuoteidea ajatuksesta konkreettiseen ohjelmalliseen demomuotoon. Prosessin aikana alkuperäinen ajatus idean myymisestä edelleen on osoittautunut käytännöllisimmäksi tavaksi toteuttaa idea tuotteeksi. Lisäksi on havaittu idean olevan potentiaalisesti sovellettavissa muidenkin ohjelmistojen kuin alkuperäisen idean Office-ohjelmiston käytön opettamiseen.