Painoviestintäyritykset ja palvelujen markkinointi business to business -markkinoilla
Koistinen, Mari (2007)
Koistinen, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee painoviestintäyritysten palvelujen markkinointia yritysten välisillä markkinoilla. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää palvelun merkitystä ja yritysasiakkaiden ostomotiiveja yritysmarkkinoilla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään yritysten välisten eli business to business -markkinoiden pääpiirteisiin ja erityisesti palvelujen markkinointiin Palveluja myyvälle yritykselle on hyvin tärkeää ymmärtää asiakkaidensa ostomotiiveja ja sitä, millaisena asiakkaat kokevat yrityksen palvelun. Erityistarkastelussa ovat myös painoviestintäyritysten asiakassuhteet. Empiirisen osuuden tavoitteena on selvittää tutkimuksen kohteena olevan yrityksen tunnettuutta sen seitsemän toimipisteen alueella. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, mitkä seikat vaikuttavat kopiointi-, tulostus- ja painopalveluja käyttävien yritysten palveluntarjoajan valintaan. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen populaatio oli erikokoiset, olemassa olevat sekä potentiaaliset asiakasyritykset niillä talousalueilla, joilla tutkimuksen kohteena olevalla yrityksellä oli toimipisteitä, painottuen kuitenkin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Otantamenetelmä oli yksinkertainen satunnaisotanta. Tutkimuksen tuloksissa käy ilmi, että tutkimuksen kohteena olevan yrityksen tunnettuus on hyvä sen nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa jokaisella tutkitulla toimialueella. Myös tulokset palveluntarjoajan valintakriteerien suhteen olivat hyvin yhteneväisiä eri toimialueiden välillä.