Toimipisteopas Carte d´Or Gelateria
Niemi, Susanna (2016)
Niemi, Susanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli toteuttaa toimipisteopas Carte d´Or Gelateria -jäätelökahvilalle. Carte d´Or Gelateria -jäätelökahvilan toiminta on osa Henri Häkkinen Oy yritystä. Carte d´Or Gelateria -jäätelökahvila sijaitsee Helsingissä Kluuvin Kauppakeskuksessa.
Tavoitteena oli toteuttaa toimipisteopas niin nykyisille kuin uusille työntekijöille. Toimipisteoppaan tarkoituksena oli muodostua mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen kokonaisuus kahvilan toiminnasta. Toimipisteessä oli vanhentunut perehdytysopas edellisen kahvilakonseptin ajalta, joten uuden ja päivitetyn toimipisteoppaan kokoaminen oli ehdottoman tärkeää kahvilan toiminnan kannalta.
Luvussa kaksi käsitellään perehdytystä – sen eri osa-alueita sekä tärkeyttä työntekijän kehittymisessä. Perehdytyksen lähtökohtana on aina yrityksen tarve sekä yksilön tarve. Tavoitteena perehdytykselle on riittävän valmiuden saavuttaminen työkokonaisuuden menestyksekkääseen hallintaan. Perehdytys koostuu osa-alueista, jotka yhdessä muodostavat perehdytysprosessin. Osa-alueisiin kuuluu työn aloittamisvaihe, yleisperehdytys, työnopastus sekä seuranta. Toimeksiantona toteutettu toimipisteopas keskittyy työnopastukseen eli varsinaisten työtehtävien opastukseen. Laadukkaalla perehdyttämisellä yritys saavuttaa kilpailuetua, sillä perehdytyksellä pyritään vähentämään virheitä työssä. Kunnollinen perehdyttäminen työhön ja yritykseen heti alussa varmistaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden sekä liiketoimintaperiaatteiden omaksumisen nopeasti osaksi omaa toimintaan.
Luvussa kolme käsitellään käytännön esimiestyötä sekä työntekijän osaamista ja työmotivaatiota. Käytännön esimiestyö on päivittäistä ohjausta sekä neuvontaa työn suorittamisesta ja henkilötilanteiden ratkaisuja. Työntekijän osaaminen ja työmotivaatio ovat sidonnaisia suoraan esimiehen toimintaan, sillä esimiehen vastuulla on työntekijöiden osaamisen kehittäminen oikeanlaisten työtehtävien kautta sekä työmotivaation nostaminen työntekijän tarpeiden mukaisesti.
Toimipisteoppaan toteuttaminen tapahtui esimiesasemassa saamieni kokemuksien kautta sekä hyödyntämällä jo olemassa olevia ohjeita sekä vanhentunutta perehdytysopasta. Lopputuloksena syntyi selkeä ja yksinkertainen opas, joka rakentuu työvuorojen ympärille ja muodostaa niiden kautta yhtenäisen kokonaisuuden ohjeita sekä toimintaperiaatemalleja. Toimipisteopas on tarkoitettu toimimaan apuvälineenä sekä perehdytyksen tukena. Perehdytys ja kirjallinen toimipisteopas muodostavat yhdessä onnistuneen perehdytysprosessin. Toimipisteoppaan käyttöönoton testaaminen toteutui työntekijöille lähetetyn kyselylomakkeen avulla, missä heillä oli mahdollisuus kertoa mielipiteensä toimipisteoppaan toimivuudesta sekä antaa kehitysideoita sen muokkaamista varten.
Tavoitteena oli toteuttaa toimipisteopas niin nykyisille kuin uusille työntekijöille. Toimipisteoppaan tarkoituksena oli muodostua mahdollisimman selkeä ja yksinkertainen kokonaisuus kahvilan toiminnasta. Toimipisteessä oli vanhentunut perehdytysopas edellisen kahvilakonseptin ajalta, joten uuden ja päivitetyn toimipisteoppaan kokoaminen oli ehdottoman tärkeää kahvilan toiminnan kannalta.
Luvussa kaksi käsitellään perehdytystä – sen eri osa-alueita sekä tärkeyttä työntekijän kehittymisessä. Perehdytyksen lähtökohtana on aina yrityksen tarve sekä yksilön tarve. Tavoitteena perehdytykselle on riittävän valmiuden saavuttaminen työkokonaisuuden menestyksekkääseen hallintaan. Perehdytys koostuu osa-alueista, jotka yhdessä muodostavat perehdytysprosessin. Osa-alueisiin kuuluu työn aloittamisvaihe, yleisperehdytys, työnopastus sekä seuranta. Toimeksiantona toteutettu toimipisteopas keskittyy työnopastukseen eli varsinaisten työtehtävien opastukseen. Laadukkaalla perehdyttämisellä yritys saavuttaa kilpailuetua, sillä perehdytyksellä pyritään vähentämään virheitä työssä. Kunnollinen perehdyttäminen työhön ja yritykseen heti alussa varmistaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden sekä liiketoimintaperiaatteiden omaksumisen nopeasti osaksi omaa toimintaan.
Luvussa kolme käsitellään käytännön esimiestyötä sekä työntekijän osaamista ja työmotivaatiota. Käytännön esimiestyö on päivittäistä ohjausta sekä neuvontaa työn suorittamisesta ja henkilötilanteiden ratkaisuja. Työntekijän osaaminen ja työmotivaatio ovat sidonnaisia suoraan esimiehen toimintaan, sillä esimiehen vastuulla on työntekijöiden osaamisen kehittäminen oikeanlaisten työtehtävien kautta sekä työmotivaation nostaminen työntekijän tarpeiden mukaisesti.
Toimipisteoppaan toteuttaminen tapahtui esimiesasemassa saamieni kokemuksien kautta sekä hyödyntämällä jo olemassa olevia ohjeita sekä vanhentunutta perehdytysopasta. Lopputuloksena syntyi selkeä ja yksinkertainen opas, joka rakentuu työvuorojen ympärille ja muodostaa niiden kautta yhtenäisen kokonaisuuden ohjeita sekä toimintaperiaatemalleja. Toimipisteopas on tarkoitettu toimimaan apuvälineenä sekä perehdytyksen tukena. Perehdytys ja kirjallinen toimipisteopas muodostavat yhdessä onnistuneen perehdytysprosessin. Toimipisteoppaan käyttöönoton testaaminen toteutui työntekijöille lähetetyn kyselylomakkeen avulla, missä heillä oli mahdollisuus kertoa mielipiteensä toimipisteoppaan toimivuudesta sekä antaa kehitysideoita sen muokkaamista varten.