Sovittelulla ratkaisut ristiriitoihin : MiniVerso päiväkodin arjessa
Salonen, Katariina (2016)
Salonen, Katariina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110993
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään kasvattajien kokemuksia siitä, kuinka MiniVerson kaltainen sovittelu sopii varhaiskasvatuksen arkeen. Tavoitteena oli kartoittaa kuinka menetelmä on koulutuksen jälkeen juurtunut varhaiskasvattajien työotteeseen ja millaisia konflikteja he kohtaavat työssään päivittäin. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää mitä haasteita menetelmän käyttöönotossa ja käyttämisessä on heidän mielestään esiintynyt, mutta myös mitä hyötyä sovittelu kasvattajien mielestä on tuonut työhön. MiniVerso-koulutus järjestettiin päivähoitoyksikön koko henkilökunnalle sekä lapsille. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jotka jaettiin päivähoitoyksikössä 26 ammattilaiselle.
MiniVerso on kouluissa toimivan Verson eli vertaissovittelun jälkeläinen, ja se on ollut käytössä päiväkodeissa vuodesta 2011. MiniVerso on varhaiskasvatuksen arjen työkalu, jolla selkeän toimintamallin mukaisesti autetaan lapsia itse löytämään ratkaisut ristiriitoihinsa. Lapsi saadaan osalliseksi muihinkin kuin elämänsä mukaviin asioihin, ja hän oppii samalla konfliktin ratkaisu- ja hallintataitoja.
Uutta perinteiseen suomalaiseen varhaiskasvatukseen nähden on oppiminen pois syyllisten etsimisestä ja rangaistusten jakamisesta ja keskittyminen toisten kunnioittamiseen ja kohtaamiseen arvostavasti. Lapsen ääntä kuunnellaan, annetaan tilaa omaan ajatteluun ja puheen tuottamiseen. Näin ollen lapsen vuorovaikutus- ja empatiataidot karttuvat ja he oppivat odottamaan omaa puheenvuoroaan ja tunnistamaan toisten tunteita. MiniVerson teoreettinen lähtökohta on restoratiivisessa ajattelutavassa. Sen keskeinen tavoite on palauttaa konflikti asianosaisille siten, että he voivat olla itse aktiivisia asian ratkaisussa. Restoratiivisen toiminnan eli sovittelun tavoitteena on korjata vääryys sekä vähentää osapuolille aiheutunutta traumaa ja korjata särkyneet ihmissuhteet.
Tulosten analysoinnin pohjalta nousi esille, että päivähoidon konfliktit ilmenevät fyysisinä, psyykkisinä sekä sosiaalisina. Osa henkilökunnasta koki menetelmän olevan jäykkä ja hidas, mutta useat ajattelivat kuitenkin jollain tavalla käyttävänsä sovittelua jatkossa päivähoidossa. Menetelmän työkaluja ja toimintaperiaatteita pidettiin samanaikaisesti sekä hyötyinä että haittoina. Hyödyksi nähtiin lisäksi konfliktien helpompi ja nopeampi ratkaisu. Lapset ovat oppineet myös aiempaa itseohjautuvimmiksi ristiriitojen ratkaisussa.
MiniVerso on kouluissa toimivan Verson eli vertaissovittelun jälkeläinen, ja se on ollut käytössä päiväkodeissa vuodesta 2011. MiniVerso on varhaiskasvatuksen arjen työkalu, jolla selkeän toimintamallin mukaisesti autetaan lapsia itse löytämään ratkaisut ristiriitoihinsa. Lapsi saadaan osalliseksi muihinkin kuin elämänsä mukaviin asioihin, ja hän oppii samalla konfliktin ratkaisu- ja hallintataitoja.
Uutta perinteiseen suomalaiseen varhaiskasvatukseen nähden on oppiminen pois syyllisten etsimisestä ja rangaistusten jakamisesta ja keskittyminen toisten kunnioittamiseen ja kohtaamiseen arvostavasti. Lapsen ääntä kuunnellaan, annetaan tilaa omaan ajatteluun ja puheen tuottamiseen. Näin ollen lapsen vuorovaikutus- ja empatiataidot karttuvat ja he oppivat odottamaan omaa puheenvuoroaan ja tunnistamaan toisten tunteita. MiniVerson teoreettinen lähtökohta on restoratiivisessa ajattelutavassa. Sen keskeinen tavoite on palauttaa konflikti asianosaisille siten, että he voivat olla itse aktiivisia asian ratkaisussa. Restoratiivisen toiminnan eli sovittelun tavoitteena on korjata vääryys sekä vähentää osapuolille aiheutunutta traumaa ja korjata särkyneet ihmissuhteet.
Tulosten analysoinnin pohjalta nousi esille, että päivähoidon konfliktit ilmenevät fyysisinä, psyykkisinä sekä sosiaalisina. Osa henkilökunnasta koki menetelmän olevan jäykkä ja hidas, mutta useat ajattelivat kuitenkin jollain tavalla käyttävänsä sovittelua jatkossa päivähoidossa. Menetelmän työkaluja ja toimintaperiaatteita pidettiin samanaikaisesti sekä hyötyinä että haittoina. Hyödyksi nähtiin lisäksi konfliktien helpompi ja nopeampi ratkaisu. Lapset ovat oppineet myös aiempaa itseohjautuvimmiksi ristiriitojen ratkaisussa.