Trippel ABC-analys av hushållsprodukterna i ett varuhus
Fagerström, Sofia (2016)
Fagerström, Sofia
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910634
Tiivistelmä
Gigantti Oy är det ledande elektronikföretaget på den finska marknaden. Det är en hårt konkurrerande bransch men Gigantti har lyckats hålla sig på toppen. De har ett stort produktsortiment och det kommer ständigt ut nya produkter på marknaden. Inköp är en viktig del av verksamheten eftersom inköpskostnaderna är en stor del av företagets totala kostnader. En liten förändring i inköpsvanorna kan ha en betydande påverkan på företagets vinst. Ett detaljhandelsföretag som Gigantti behöver ett lager och lagring medför kostnader. Det är viktigt att man har kontroll på vilka produkter man har i lager, eftersom de binder kapital. För att hålla det bundna kapitalet på rätt nivå måste Gigantti veta vilka produkter som är lönsamma att köpa in och till vilken mängd. Detta kan man få reda på genom att göra en ABC-analys. En ABC-analys baserar sig på̊ Paretos 80/20-regel, där 20 % av ett företags produkter är 80 % av företagets omsättning. Genom att använda sig av flera variabler kan man komma fram till ett mera exakt resultat, eftersom det sällan är endast en variabel som orsakar vinst/förlust. Detta examensarbete undersöker hur man med hjälp av en trippel ABC-analys kan ta reda på vilka produkter i en produktgrupp som är mest lönsamma, säljer bäst och genererar mest intäkter. Undersökningen har varit kvalitativ och sekundär data har används. Syftet med undersökningen har varit att hitta de mest lönsamma produkterna i produktgruppen hushållsprodukter samt ta reda på vilka produkter som säljer dåligt. På basen av resultatet ger jag rekommendationer på produkter som Gigantti ska fortsätta sälja som förut och produkter som man borde göra någonting åt. Gigantti Oy is one of the leading electronic companies on the Finnish market. It’s a hard competitive industry but Gigantti has manage to stay on top. They have a great assortment of products and new products constantly hit the market. Purchasing is an important part of the business, because the purchasing costs are a large part of a companies total cost. A small change in the purchase habits can have a significant impact on the company’s profit. A retail company as Gigantti, needs a warehouse and storage entails costs. It’s important to have control over what kind of products you have in stock because they tie up capital. To keep the tied up capital on the right level, Gigantti must know which products are profitable to buy and in what quantities. You can find out this by doing an ABC-analysis. An ABC-analysis is based on the Pareto 80/20 rule, where 20% of a company’s products are 80% of the total turnover. By using several variables in the analysis, you can achieve a more accurate result, because it’s rarely only one variable that causes gain or loss. This study shows how to use an tripel ABC-analysis to find out which products in a productgroup are the most profitable, best-selling and generates the most revenue. The research method is qualitative and secondary data is used. The purpose of the study was to find the most profitable products in the product group of houshold articles, and find out which product are selling poorly at the moment. Based on the results, I give recommendations on products that Gigantti can continue to sell as before but also recommendations on products that they should do something about.