Amalgama – kohti muusikon ja tanssijan toimivaa vuorovaikutusta
Rautakorpi, Marja (2016)
Rautakorpi, Marja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111012
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin muusikon ja tanssijan toimivaa vuorovaikutusta ja roolien tasavertaisuutta. Löydökset koottiin Amalgama-tanssiteokseksi, joka sai ensi-iltansa sunnuntaina 6.3.2016 klo 16 Sotkulla, Kuopiossa. Kirjoittaja toimi teoksessa tanssija-koreografina ja hänen lisäkseen työryhmään kuuluivat tanssijat Terhi Hartikainen, Jere Jääskeläinen, Maija Mämmi ja Suvi Toivonen sekä muusikot Antti Alvasto (rummut), Tatu Back (basso), Viktor Lepistö (kitara) ja Antti-Pekka Rissanen (perkussiot).
Työssä hyödynnettiin improvisaatiota ja ennalta koreografioitua materiaalia rinnakkain sekä työstövaiheessa että lopullisessa teoksessa vuorovaikutuksen kerroksellisuuden ja moniulotteisuuden korostamiseksi. Lopullinen teos pohjautui liikkeellisesti nykyflamencoon ja musiikillisesti jazzmusiikkiin.
Ajallisesti käytännön työ koostui muutamista harjoituksista syksyllä 2015 sekä varsinaisesta harjoitusjaksosta tammi-helmikuussa 2016. Työskentely oli työryhmälähtöistä, tasavertaista ja keskustelevaa. Se eteni teemojen tutkimisesta pari- ja ryhmäimprovisaatioharjoittein varsinaisen tanssiteoksen työstämiseen.
Opinnäytetyössä nousi esiin muusikon ja tanssijan erilaiset ajattelu- ja työtavat. Toimiva vuorovaikutus edellytti näiden erojen huomiointia, tietotaidon ennakkoluulotonta soveltamista sekä toiminnan kirkkautta sen luettavuuden takaamiseksi.
Työssä hyödynnettiin improvisaatiota ja ennalta koreografioitua materiaalia rinnakkain sekä työstövaiheessa että lopullisessa teoksessa vuorovaikutuksen kerroksellisuuden ja moniulotteisuuden korostamiseksi. Lopullinen teos pohjautui liikkeellisesti nykyflamencoon ja musiikillisesti jazzmusiikkiin.
Ajallisesti käytännön työ koostui muutamista harjoituksista syksyllä 2015 sekä varsinaisesta harjoitusjaksosta tammi-helmikuussa 2016. Työskentely oli työryhmälähtöistä, tasavertaista ja keskustelevaa. Se eteni teemojen tutkimisesta pari- ja ryhmäimprovisaatioharjoittein varsinaisen tanssiteoksen työstämiseen.
Opinnäytetyössä nousi esiin muusikon ja tanssijan erilaiset ajattelu- ja työtavat. Toimiva vuorovaikutus edellytti näiden erojen huomiointia, tietotaidon ennakkoluulotonta soveltamista sekä toiminnan kirkkautta sen luettavuuden takaamiseksi.