IT-hankintaprosessin ongelmakohtia Päijät-Hämeen pk-yrityksissä
Pakkanen, Milla (2007)
Pakkanen, Milla
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pk-yritysten IT-hankintaprosessia ostajien näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään päijäthämäläisten pk-yritysten IT-vastaavien haastatteluissa esiin tullutta laadullista tietoa pk-yritysten IT-hankintaprosessiin vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena on kartoittaa erityisesti millaisista vaiheista pk-yritysten IT-hankintaprosessi koostuu ja millaisia ongelmia prosessissa kohdataan. Aiheeseen syvennytään pk-yritysten IT-hankintaprosessiin liittyvien lähde-aineistojen sekä oppiva organisaatio -teorian kautta. Opinnäytetyössä esitellään näkemyksiä IT-hankintaprosessin vaiheistuksesta sekä selvitetään yrityksen mahdollisuuksia oppia prosessiin liittyvistä ongelmista ja keinoja onnistua välttämään ne tulevaisuudessa. Empiirinen tutkimus suoritettiin laadullisina teemahaastatteluina seitsemässä päijäthämäläisessä pk-yrityksessä. Vastaajina toimivat yritysten IT-hankinnoista vastaavat henkilöt. Kohderyhmä rajattiin pk-yrityksiin, joiden IT-hankinta-päätökset tehdään Päijät-Hämeen alueella ja joiden viimeisimmästä IT-järjestelmä, -ohjelmisto tai -palveluhankinnasta on kulunut alle kaksi vuotta. Tutkimustuloksista nousi esiin, että päijäthämäläisten pk-yritysten IT-hankinta-prosessissa esiintyy hyvin samankaltaisia ongelmia. Nämä voidaan jakaa ostajasta tai toimittajasta johtuviin ongelmiin sekä alueellisen tarjonnan ongelmiin. Suu-rimmat prosessin ongelmat liittyvät myyjä-asiakassuhteen osapuolten väliseen puutteelliseen viestintään. Myös alueellinen tarjonta koettiin osaltaan sopimattomaksi pk-yritysten tarpeisiin.