Median, maineen ja yrityksen julkisuuskuvan vaikutus henkilöstöön : Case: Terrafame Oy ja Talvivaara Sotkamo Oy
Leinonen, Marika (2016)
Leinonen, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259759
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälainen vaikutus yrityksen julkisuuskuvalla on henkilöstöön. Työn kohdeyrityksinä olivat suomalaiset kaivosyhtiöt Terrafame Oy ja Talvivaara Sotkamo Oy. Työssä korostui myös median vaikutus yrityksen julkisuuskuvaan. Tutkimuksella selvitettiin Terrafame Oy:lle, miten julkisuuskuvan vaikutukset näkyivät henkilöstön suhtautumisessa organisaatioon.
Opinnäytetyön tietoperustaosuus rakentui pääasiassa mainetta, julkisuuskuvaa, mediaa, henkilöstöä ja viestintää käsittelevästä kirjallisuudesta. Työn tietoperustaosuus sisälsi myös kohdeorganisaatioiden esittelyn, katsauksen yritysten historiaan sekä analyysin median ja maineen vaikutuksesta kohdeorganisaatioihin.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, joka toteutettiin viidelle toimihenkilölle. Opinnäytetyössä hyödynnettiin lisäksi neljää aikaisemmin tehtyä haastattelua liittyen Talvivaara Sotkamo osakeyhtiöön. Tutkimustulokset osoittivat, että henkilöstön ennakkokäsitykset kohdeorganisaatioita kohtaan olivat pääasiassa positiivisia. Henkilöstöä motivoi oman ammatillisen kehittymisen lisäksi muun muassa vaikutusmahdollisuudet, hyvä työyhteisö, organisaation sisäinen luottamus ja mahdollisuus olla mukana kohdeyritysten kehittämisessä.
Johtopäätöksinä todettiin, että ihmisten ammatillinen kiinnostus oli tärkeämpää kuin median luomat mielikuvat. Tulokset osoittivat, että hyvällä henkilöstöjohtamisella ja sisäisellä tiedottamisella yritys on onnistunut sitouttamaan työntekijöitä. Työn tietoperustaosuus tuki tutkimustuloksia etenkin työmotivaation ja henkilöstön sitoutumisen osalta.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin tutkimuksen tekemistä Terrafame Oy:n koko henkilöstölle määrällisenä kyselytutkimuksena, jotta tuloksia saataisiin useammasta eri näkökulmasta ja organisaation kaikilta eri osastoilta.
Opinnäytetyön tietoperustaosuus rakentui pääasiassa mainetta, julkisuuskuvaa, mediaa, henkilöstöä ja viestintää käsittelevästä kirjallisuudesta. Työn tietoperustaosuus sisälsi myös kohdeorganisaatioiden esittelyn, katsauksen yritysten historiaan sekä analyysin median ja maineen vaikutuksesta kohdeorganisaatioihin.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, joka toteutettiin viidelle toimihenkilölle. Opinnäytetyössä hyödynnettiin lisäksi neljää aikaisemmin tehtyä haastattelua liittyen Talvivaara Sotkamo osakeyhtiöön. Tutkimustulokset osoittivat, että henkilöstön ennakkokäsitykset kohdeorganisaatioita kohtaan olivat pääasiassa positiivisia. Henkilöstöä motivoi oman ammatillisen kehittymisen lisäksi muun muassa vaikutusmahdollisuudet, hyvä työyhteisö, organisaation sisäinen luottamus ja mahdollisuus olla mukana kohdeyritysten kehittämisessä.
Johtopäätöksinä todettiin, että ihmisten ammatillinen kiinnostus oli tärkeämpää kuin median luomat mielikuvat. Tulokset osoittivat, että hyvällä henkilöstöjohtamisella ja sisäisellä tiedottamisella yritys on onnistunut sitouttamaan työntekijöitä. Työn tietoperustaosuus tuki tutkimustuloksia etenkin työmotivaation ja henkilöstön sitoutumisen osalta.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotettiin tutkimuksen tekemistä Terrafame Oy:n koko henkilöstölle määrällisenä kyselytutkimuksena, jotta tuloksia saataisiin useammasta eri näkökulmasta ja organisaation kaikilta eri osastoilta.