Sosiaalisen median hyödyntäminen kahvilapalveluiden ostoprosessissa
Alian, Samir (2016)
Alian, Samir
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111163
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on viimeisen vuosikymmenen puhutuimpia ilmiöitä ja se on merkityksellinen osa ihmisten arkielämää. Se on muuttanut myös yritysten liiketoimintaa ja siitä on tullut varteenotettava kanava tuottaa tehokasta markkinointia kuluttajille. Yritykset voivat mainostaa ja markkinoida itseään kuluttajille sosiaalisen median kautta, mutta se tarjoaa myös kuluttajille keskinäisen väylän keskusteluun yritysten palveluista ja tuotteista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii oululainen Antell-konserni, joka koostuu henkilöstöravintola-, leipomo- ja kahvila-sektoreilla toimivista yhtiöistä. Työn aihe on rajattu koskemaan Antell-Kahvilat Oy:n toimintaa. Opinnäytetyön aiheena on tutkia paikallisten kahvilakuluttajien sosiaalisen median hyödyntämistä osana kahvilapalveluiden ostoprosessia. Tavoitteena on saada alan kuluttajilta eksaktia tietoa siitä, miten he kokevat sosiaalisen median osana kahvilapalveluiden ostamista. Saaduilla tuloksilla toimeksiantaja voi vahvistaa käsityksiään sosiaalisen median tarpeellisuudesta Antell-Kahvilat Oy:n markkinoinnissa.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu kuluttajakäyttäytymisen ja sosiaalisen median ymmärtämiseen sekä digitaalisen ja sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntämiseen kuluttajille suuntautuvassa markkinoinnissa. Tietoperustassa on eritelty kuluttajan ja yrityksen näkökulmat sosiaalisen median hyödyntämiseen osana kuluttajan ostoprosessia.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, missä aineisto kerättiin teemahaastatteluina seitsemältä paikalliselta kuluttajalta keväällä 2016. Haastatteluaineisto litteroitiin, luokiteltiin sekä koodattiin teemoittain. Kuluttajat olivat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä ja heistä jokainen kävi vähintään viikoittain paikallisissa kahviloissa.
Kuluttajien vastausten perusteella pystyttiin löytämään monia yhteneväisyyksiä kahvilapalveluiden kuluttamisessa ja etenkin sosiaalisen median käytössä. Tulosten perusteella sosiaalisen median merkittävin rooli kahviloiden kuluttajille on käytön jälkeisten kokemusten jakamisessa. Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tuloksia Antell-Kahvilat Oy:n markkinoinnin, viestinnän ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Opinnäytetyö on julkinen, joten myös muut alan yritykset voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia omassa liiketoiminnassaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii oululainen Antell-konserni, joka koostuu henkilöstöravintola-, leipomo- ja kahvila-sektoreilla toimivista yhtiöistä. Työn aihe on rajattu koskemaan Antell-Kahvilat Oy:n toimintaa. Opinnäytetyön aiheena on tutkia paikallisten kahvilakuluttajien sosiaalisen median hyödyntämistä osana kahvilapalveluiden ostoprosessia. Tavoitteena on saada alan kuluttajilta eksaktia tietoa siitä, miten he kokevat sosiaalisen median osana kahvilapalveluiden ostamista. Saaduilla tuloksilla toimeksiantaja voi vahvistaa käsityksiään sosiaalisen median tarpeellisuudesta Antell-Kahvilat Oy:n markkinoinnissa.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu kuluttajakäyttäytymisen ja sosiaalisen median ymmärtämiseen sekä digitaalisen ja sosiaalisen median markkinoinnin hyödyntämiseen kuluttajille suuntautuvassa markkinoinnissa. Tietoperustassa on eritelty kuluttajan ja yrityksen näkökulmat sosiaalisen median hyödyntämiseen osana kuluttajan ostoprosessia.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, missä aineisto kerättiin teemahaastatteluina seitsemältä paikalliselta kuluttajalta keväällä 2016. Haastatteluaineisto litteroitiin, luokiteltiin sekä koodattiin teemoittain. Kuluttajat olivat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä ja heistä jokainen kävi vähintään viikoittain paikallisissa kahviloissa.
Kuluttajien vastausten perusteella pystyttiin löytämään monia yhteneväisyyksiä kahvilapalveluiden kuluttamisessa ja etenkin sosiaalisen median käytössä. Tulosten perusteella sosiaalisen median merkittävin rooli kahviloiden kuluttajille on käytön jälkeisten kokemusten jakamisessa. Toimeksiantaja voi hyödyntää saatuja tuloksia Antell-Kahvilat Oy:n markkinoinnin, viestinnän ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Opinnäytetyö on julkinen, joten myös muut alan yritykset voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia omassa liiketoiminnassaan.