Opiskelijoiden osaamisen hyödyntäminen opetuksessa ja ohjauksessa
Toivola, Miia (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111159
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimus, joka tutkii opiskelijoiden osaamisen hyödyntämistä opetuksessa ja ohjauksessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Porvoon yksikkö. Opiskelijatason osaamista on tähän mennessä hyödynnetty muun muassa käyttämällä opiskelijoita vertaisohjaajina lukukausiprojekteissa ja vierailijaluennoitsijoina opetustilanteissa.
Tutkimuksen on tarkoitus antaa konkreettista tietoa ja toimenpide-ehdotuksia, miksi opiskelijatason osaamista tulee laajemmin hyödyntää ja miten se käytännön tasolla voidaan toteuttaa. Kohderyhmät, jotka hyötyvät opiskelijaosaamisen hyödyntämisestä ovat opiskelijat, oppilaitoksen henkilökunta ja työelämän yhteistyökumppanit.
Opinnäytetyö paneutuu yhteiskunnalliselta tasolta katsottaessa ajankohtaiseen aiheeseen. Osaamisen tunnistamisella ja sitä kautta sen tehokkaammalla hyödyntämisellä voidaan lisätä työelämän tuottavuutta, innovaatioiden syntyvyyttä ja parantaa työtyytyväisyyttä. Oppilaitosten toivotaan toimivan entistä enemmän työelämälähtöisten mallien ja tulevaisuuden työelämän oppimismenetelmien mukaisesti, mistä johtuen osaamisen tehokkaampi tunnistaminen koskettaa myös oppilaitoksia. Valmentavan kulttuurin ja oppivan organisaation mallit tukevat tehokkaammassa osaamisen tunnistamisessa ja hyödyntämisessä.
Opinnäytetyötä tukevat tutkijan omakohtaiset kokemukset opiskelijaosaamisen hyödyntämisestä vertaisohjauksen ja vierailijaluennoinnin parista. Tutkimuksen aineistonkeruussa on hyödynnetty määrällistä ja laadullista tutkimusotetta verkkokyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Kerätty aineisto antaa kuvaa siitä, miten opiskelijatason osaaminen opiskelijoiden näkökulmasta koetaan. Tutkimus selvitti sekä omaa osaamistaan jakaneiden opiskelijoiden kokemuksia että vertaisopiskelijan opetusta ja ohjausta vastaanottaneiden opiskelijoiden näkökulmia.
Tuloksien perusteella opiskelijatason osaamisen hyödyntämisen katsotaan tukevan osaamistaan jakavan opiskelijan asiantuntijuutta, ammatillista kasvua, oppimista ja antavan työelämälähtöisiä valmiuksia. Vertaisopetusta vastaanottavat opiskelijat kokivat arvokkaimpana uudet näkökulmat, opiskelijaan samaistumisen ja vertaisopiskelijan antaman tuen projektitöiden yhteydessä. Oppilaitosta ja työelämän yhteistyökumppaneita hyödyttävät opiskelijatasolta tulevat lisäresurssit, uudet tietotaidot ja erilaiset näkökulmat, joita voidaan käyttää opetuksen ja etenkin projektityöskentelyn tukena.
Tutkimuksen on tarkoitus antaa konkreettista tietoa ja toimenpide-ehdotuksia, miksi opiskelijatason osaamista tulee laajemmin hyödyntää ja miten se käytännön tasolla voidaan toteuttaa. Kohderyhmät, jotka hyötyvät opiskelijaosaamisen hyödyntämisestä ovat opiskelijat, oppilaitoksen henkilökunta ja työelämän yhteistyökumppanit.
Opinnäytetyö paneutuu yhteiskunnalliselta tasolta katsottaessa ajankohtaiseen aiheeseen. Osaamisen tunnistamisella ja sitä kautta sen tehokkaammalla hyödyntämisellä voidaan lisätä työelämän tuottavuutta, innovaatioiden syntyvyyttä ja parantaa työtyytyväisyyttä. Oppilaitosten toivotaan toimivan entistä enemmän työelämälähtöisten mallien ja tulevaisuuden työelämän oppimismenetelmien mukaisesti, mistä johtuen osaamisen tehokkaampi tunnistaminen koskettaa myös oppilaitoksia. Valmentavan kulttuurin ja oppivan organisaation mallit tukevat tehokkaammassa osaamisen tunnistamisessa ja hyödyntämisessä.
Opinnäytetyötä tukevat tutkijan omakohtaiset kokemukset opiskelijaosaamisen hyödyntämisestä vertaisohjauksen ja vierailijaluennoinnin parista. Tutkimuksen aineistonkeruussa on hyödynnetty määrällistä ja laadullista tutkimusotetta verkkokyselyn ja teemahaastatteluiden avulla. Kerätty aineisto antaa kuvaa siitä, miten opiskelijatason osaaminen opiskelijoiden näkökulmasta koetaan. Tutkimus selvitti sekä omaa osaamistaan jakaneiden opiskelijoiden kokemuksia että vertaisopiskelijan opetusta ja ohjausta vastaanottaneiden opiskelijoiden näkökulmia.
Tuloksien perusteella opiskelijatason osaamisen hyödyntämisen katsotaan tukevan osaamistaan jakavan opiskelijan asiantuntijuutta, ammatillista kasvua, oppimista ja antavan työelämälähtöisiä valmiuksia. Vertaisopetusta vastaanottavat opiskelijat kokivat arvokkaimpana uudet näkökulmat, opiskelijaan samaistumisen ja vertaisopiskelijan antaman tuen projektitöiden yhteydessä. Oppilaitosta ja työelämän yhteistyökumppaneita hyödyttävät opiskelijatasolta tulevat lisäresurssit, uudet tietotaidot ja erilaiset näkökulmat, joita voidaan käyttää opetuksen ja etenkin projektityöskentelyn tukena.