IT-palvelunhallinnan liiketoimintalähtöinen kehittäminen
Airaksinen, Virve (2016)
Airaksinen, Virve
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on organisaation sisäisenä palveluntuottajana toimivan tietohallinnon IT-palvelunhallinnan kehittäminen. Tavoitteena on selvittää, kuinka kohdeorganisaation tietohallinto on onnistunut IT-palvelujen tuottamisessa ja kuinka palveluita tulisi kehittää tulevaisuudessa liiketoimintajohdon näkökulmasta.
IT-palvelunhallinnalla tarkoitetaan kaikkien niiden prosessien, ihmisten ja teknologioiden hallintaa, joita tarvitaan tarjottavien IT-palvelujen tuottamiseen. Sen perimmäinen tarkoitus on tuottaa arvoa liiketoiminnalle. Tietohallinnon roolin tunnistaminen ja määrittely sekä sen systemaattinen johtaminen organisaation sisällä edesauttavat palvelunhallinnan menestyksekästä toteuttamista ja auttavat havaitsemaan palvelunhallinnan avulla mahdollisesti saavutettavia hyötyjä liiketoiminnalle. Palvelunhallinnan toteuttamisen tukena voidaan käyttää erilaisia viitekehyksiä, jotka tarjoavat hyväksi havaittuja menetelmiä IT-palveluiden johtamiseen ja hallintaan.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksen menetelmin. Teemahaastattelun avulla selvitettiin johdon näkemyksiä tietohallinnon nykyisestä toiminnasta ja tulevaisuuden kehittämiskohteista. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyivät tutkimustulosten pohjalta laaditut ehdotukset toiminnan kehittämiseksi.
IT-palvelunhallinnalla tarkoitetaan kaikkien niiden prosessien, ihmisten ja teknologioiden hallintaa, joita tarvitaan tarjottavien IT-palvelujen tuottamiseen. Sen perimmäinen tarkoitus on tuottaa arvoa liiketoiminnalle. Tietohallinnon roolin tunnistaminen ja määrittely sekä sen systemaattinen johtaminen organisaation sisällä edesauttavat palvelunhallinnan menestyksekästä toteuttamista ja auttavat havaitsemaan palvelunhallinnan avulla mahdollisesti saavutettavia hyötyjä liiketoiminnalle. Palvelunhallinnan toteuttamisen tukena voidaan käyttää erilaisia viitekehyksiä, jotka tarjoavat hyväksi havaittuja menetelmiä IT-palveluiden johtamiseen ja hallintaan.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksen menetelmin. Teemahaastattelun avulla selvitettiin johdon näkemyksiä tietohallinnon nykyisestä toiminnasta ja tulevaisuuden kehittämiskohteista. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyivät tutkimustulosten pohjalta laaditut ehdotukset toiminnan kehittämiseksi.