Asiakaskysely puukaupan eri muodoista Kuhmo Oy:n sahan asiakkaille
Väisänen, Antti (2016)
Väisänen, Antti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111198
Tiivistelmä
Asiakaskyselyissä pyritään selvittämään asiakkaiden mielikuvaa yrityksen toiminnasta. Kyselyn perusteella voidaan kehittää toimintaa ja nostaa asiakastyytyväisyyttä. Metsätaloudessa asiakastyytyväisyydellä on suuri merkitys, koska uusia asiakassuhteita solmitaan vuosittain vain vähän. Pääasiassa metsänomistajilla on jo mielikuva yrityksestä ennen ensimmäistä yhteydenottoa puunhankintaorganisaatioon.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää syitä, miksi puunmyyjät valitsivat juuri Kuhmo Oy:n tekemän puukauppatarjouksen. Ovatko he valinneet tarjouksen rationaalisin perustein vai mielikuvien pohjalta? Lisäksi tavoitteena oli myös selvittää yleistä asiakastyytyväisyyttä. Kuhmo Oy:lle ei ole tehty asiakastyytyväisyyskyselyä, joten asia kiinnosti erityisesti toimeksiantajaa.
Kysely toteutettiin kirjeitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Lomakkeita lähetettiin yhteensä 378 kappaletta ja vastauksia saatiin 175.
Puukauppatarjouksia vertaillessaan puunmyyjät arvostivat erittäin korkealle puunostajan mainetta. Kaikille vastanneille maineella oli vähintään jonkin verran merkitystä ja suurimmalle osalle maineella oli vielä suurempi merkitys puukauppatarjouksia vertaillessa.
Asiakastyytyväisyyttä mitatessa Kuhmo Oy sai erinomaiset arviot. Kouluarvosanalla mitattuna keskiarvo oli lähes 9. Lisäksi 93,1 % vastanneista oli valmis tekemään Kuhmo Oy:n kanssa kauppaa myös jatkossa. Vain 1,9 % vastaajista ei ollut valmis uusiin kauppoihin, ja loput 5,0 % eivät vastanneet kysymykseen.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää syitä, miksi puunmyyjät valitsivat juuri Kuhmo Oy:n tekemän puukauppatarjouksen. Ovatko he valinneet tarjouksen rationaalisin perustein vai mielikuvien pohjalta? Lisäksi tavoitteena oli myös selvittää yleistä asiakastyytyväisyyttä. Kuhmo Oy:lle ei ole tehty asiakastyytyväisyyskyselyä, joten asia kiinnosti erityisesti toimeksiantajaa.
Kysely toteutettiin kirjeitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Lomakkeita lähetettiin yhteensä 378 kappaletta ja vastauksia saatiin 175.
Puukauppatarjouksia vertaillessaan puunmyyjät arvostivat erittäin korkealle puunostajan mainetta. Kaikille vastanneille maineella oli vähintään jonkin verran merkitystä ja suurimmalle osalle maineella oli vielä suurempi merkitys puukauppatarjouksia vertaillessa.
Asiakastyytyväisyyttä mitatessa Kuhmo Oy sai erinomaiset arviot. Kouluarvosanalla mitattuna keskiarvo oli lähes 9. Lisäksi 93,1 % vastanneista oli valmis tekemään Kuhmo Oy:n kanssa kauppaa myös jatkossa. Vain 1,9 % vastaajista ei ollut valmis uusiin kauppoihin, ja loput 5,0 % eivät vastanneet kysymykseen.