Työntekijöiden ja asiakkaiden valjastaminen sosiaalisen median markkinointiin
Honkala, Harri (2016)
Honkala, Harri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111110
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on itsenäinen tutkimus, kuinka sosiaalisen median markkinoinnissa voi käyttää asiakkaitaan ja työntekijöitään sisällöntuottajina. Case-yrityksenä tutkin Finnairia.
Työn teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisia medioita on verkko pullollaan ja ne voidaan jaotella ominaisuuksiensa mukaan eri alaryhmiin; yhteisöpalvelut, sisällönjakopalvelut, blogit, mikroblogit ja kirjanmerkkipalvelut. Päällekkäisyyksiä näissä palveluissa on ja monet palvelut voitaisiinkin laittaa monen otsikon alle.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa on hyvin erilaista verrattuna perinteisimpiin medioihin kuten televisioon tai vaikkapa lehtiin. Oman ulottuvuutensa luo sosiaalisen median käyttäjät, jotka voivat jakaa kaikkea sisältöä eteenpäin. Näin markkinoinnin kattavuus on täysin toista luokkaa kuin muilla medioilla.
Koska sosiaalinen media on pullollaan käyttäjien luomaa sisältöä, yritysten kannattaa ehdot-tomasti hyödyntää sitä. Yritykset voivat jakaa esimerkiksi muiden julkaisemia kuvia yrityksestä, rohkaista käyttäjiä julkaisemaan sisältöä tietyillä yrityksen avainsanoilla tai tehdä yhteistyötä bloggaajien kanssa. Tapoja on monia ja jokainen yritys voi löytää omansa.
Harvinaisempi, mutta silti tehokas tapa on käyttää omaa henkilökuntaansa sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Behind the scenes-tyyliset kuvat ja kirjoitukset antavat uuden ulottuvuuden sosiaalisen median markkinointiin ja kuluttajat saavat jotain uutta. Työntekijöiden voi antaa julkaista yrityksen profiileissa tai heille voi luoda kokonaan omia profiileja jotka kuiten-kin linkittyvät yritykseen.
Finnair käyttää henkilökuntaansa ja asiakkaitaan todella monipuolisesti. He rohkaisevat kuluttajia kilpailujen avulla, käyttävät bloggareita heillä on lentokonehenkilökuntaa sosiaalisessa mediassa. Nämä tilit ovat selvästi yhteydessä Finnairiin, mutta henkilöityvät niiden ylläpitäjiin.
Työn teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisia medioita on verkko pullollaan ja ne voidaan jaotella ominaisuuksiensa mukaan eri alaryhmiin; yhteisöpalvelut, sisällönjakopalvelut, blogit, mikroblogit ja kirjanmerkkipalvelut. Päällekkäisyyksiä näissä palveluissa on ja monet palvelut voitaisiinkin laittaa monen otsikon alle.
Markkinointi sosiaalisessa mediassa on hyvin erilaista verrattuna perinteisimpiin medioihin kuten televisioon tai vaikkapa lehtiin. Oman ulottuvuutensa luo sosiaalisen median käyttäjät, jotka voivat jakaa kaikkea sisältöä eteenpäin. Näin markkinoinnin kattavuus on täysin toista luokkaa kuin muilla medioilla.
Koska sosiaalinen media on pullollaan käyttäjien luomaa sisältöä, yritysten kannattaa ehdot-tomasti hyödyntää sitä. Yritykset voivat jakaa esimerkiksi muiden julkaisemia kuvia yrityksestä, rohkaista käyttäjiä julkaisemaan sisältöä tietyillä yrityksen avainsanoilla tai tehdä yhteistyötä bloggaajien kanssa. Tapoja on monia ja jokainen yritys voi löytää omansa.
Harvinaisempi, mutta silti tehokas tapa on käyttää omaa henkilökuntaansa sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Behind the scenes-tyyliset kuvat ja kirjoitukset antavat uuden ulottuvuuden sosiaalisen median markkinointiin ja kuluttajat saavat jotain uutta. Työntekijöiden voi antaa julkaista yrityksen profiileissa tai heille voi luoda kokonaan omia profiileja jotka kuiten-kin linkittyvät yritykseen.
Finnair käyttää henkilökuntaansa ja asiakkaitaan todella monipuolisesti. He rohkaisevat kuluttajia kilpailujen avulla, käyttävät bloggareita heillä on lentokonehenkilökuntaa sosiaalisessa mediassa. Nämä tilit ovat selvästi yhteydessä Finnairiin, mutta henkilöityvät niiden ylläpitäjiin.