Markkinointitoimenpiteet Venäjälle : - Case Helsinki, Rovaniemi, Tallinna & Tukholma
Kolesina, Ksenja (2016)
Kolesina, Ksenja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111298
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Visit Helsingille. Opinnäytetyö tutkii Helsingin, Rovaniemen, Tallinnan ja Tukholman markkinointitoimenpiteitä, pääpainona Venäjälle kohdis-tettu digitaalinen markkinointi. Teoria ja konteksti käsittävät digitaalisen markkinoinnin ja ka-navat, brändityön, tutkimusmenetelmät sekä venäläisen kulttuurin. Työn tavoitteena on tarjota toimeksiantajalle tietoa kohdekaupunkien markkinointitoimenpiteistä Venäjälle ja tehdä kehit-tämisehdotuksia toimeksiantajalle tämän Venäjälle suunnatulle kaupunkimarkkinoinnin osalta.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimustyönä. Helsingin, Rovaniemen, Tallinnan ja Tuk-holman kaupunkien markkinointisuunnittelijoita haastateltiin joko kasvotusten, puhelimitse tai sähköpostitse. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna. Opinnäytetyön tekeminen alkoi tammikuussa 2016 ja haastattelut suoritettiin saman vuoden huhti-toukokuussa. Vastausten analysointi ja valmiin opinnäytetyön palautus tapahtuivat toukokuussa 2016.
Tulosten perusteella Helsinki tekee monimuotoista ja merkittävää kaupunkimarkkinointia niin yleisesti kuin myös Venäjänkin osalta. Rovaniemi ei kuluvana vuonna ole tehnyt mitään toi-menpiteitä Venäjälle. Muille kaupungeille ei Venäjän poliittinen ja taloudellinen tilanne ole tuo-nut muutoksia toimintaan. Helsinki voisi käyttää omissa digitaalisissa kanavissa enemmän kaupunkilaisten jakamaa sisältöä, näyttäytyä venäläisessä sosiaasessa palvelussa ”Moy mir” ja kirjoitaa venäjänkielistä blogia.
Digitaalinen markkinointi on iso osa kaupunkien markkinointitoimenpiteitä. Tärkeimmät sosi-aalisen median kanavat ovat Facebook, Instagram, Twitter, YouTube ja Vkontakte. Pr- ja fam-vierailut nähdään tärkeinä ja tulevaisuudessa niihin tullaan panostamaan. Tutkittavien kaupunkien luonne ja matkailun volyymi ovat erilaisia, joten niitä ei voi suorannaisesti verrata toisiinsa.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimustyönä. Helsingin, Rovaniemen, Tallinnan ja Tuk-holman kaupunkien markkinointisuunnittelijoita haastateltiin joko kasvotusten, puhelimitse tai sähköpostitse. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna. Opinnäytetyön tekeminen alkoi tammikuussa 2016 ja haastattelut suoritettiin saman vuoden huhti-toukokuussa. Vastausten analysointi ja valmiin opinnäytetyön palautus tapahtuivat toukokuussa 2016.
Tulosten perusteella Helsinki tekee monimuotoista ja merkittävää kaupunkimarkkinointia niin yleisesti kuin myös Venäjänkin osalta. Rovaniemi ei kuluvana vuonna ole tehnyt mitään toi-menpiteitä Venäjälle. Muille kaupungeille ei Venäjän poliittinen ja taloudellinen tilanne ole tuo-nut muutoksia toimintaan. Helsinki voisi käyttää omissa digitaalisissa kanavissa enemmän kaupunkilaisten jakamaa sisältöä, näyttäytyä venäläisessä sosiaasessa palvelussa ”Moy mir” ja kirjoitaa venäjänkielistä blogia.
Digitaalinen markkinointi on iso osa kaupunkien markkinointitoimenpiteitä. Tärkeimmät sosi-aalisen median kanavat ovat Facebook, Instagram, Twitter, YouTube ja Vkontakte. Pr- ja fam-vierailut nähdään tärkeinä ja tulevaisuudessa niihin tullaan panostamaan. Tutkittavien kaupunkien luonne ja matkailun volyymi ovat erilaisia, joten niitä ei voi suorannaisesti verrata toisiinsa.