Albumin tuotekehitysprosessi Suomessa
Sipikari, Tomi; Tiihonen, Jare (2007)
Sipikari, Tomi
Tiihonen, Jare
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän työn lähtökohtana oli tarkastella tuotekehityksen teoriaa ja sen osuutta albumin tuotekehitysprosessiin Suomessa. Tarkoitus oli tutkia case -tapauksen kautta, kuinka tuotekehityksen teoria toteutuu käytännössä. Työn alussa käsitellään musiikkiteollisuutta toimialana Suomessa. Sen jälkeen käydään pintapuolisesti läpi Suomen musiikkiteollisuuden rakenne, sen markkinoinnin peruskilpailukeinot sekä myynnin kehitys ja trendit. Työn teoriaosuudessa käydään läpi tuotekehityksen ja palvelujen kehityksen teoriaa, sekä case -tapaus. Tuotekehityksen osuus yrityksen toiminnassa, sekä tuotekehitysprojektin läpivienti muodostavat tuotekehitysprojektin työvaiheiden ja yleisten palvelujen kehitysmallien kanssa teoriaosuuden selkärangan. Työn viimeisessä osiossa tarkastellaan case -tapausta, joka on suomalaisen artistin albumin tuotekehitysprojekti. Tarkoitus oli selvittää, miltä osin käytännön tuotekehitys vastasi tuotekehityksen teoriaa kyseisessä casessa. Työn edetessä todettiin, että käsiteltävän casen tuotekehitys vastasi suurelta osin tuotekehityksen teoriaa. Tuotekehityksen teorian pääperiaatteet ovat selkeästi havaittavissa case -tapauksen työvaiheissa. Vaikka kyse on pohjimmiltaan taiteesta, toisin sanoen luovasta prosessista, antaa teoreettinen tieto hyvät puitteet tuotekehitysprojektin läpivientiin. Teorian avulla projektia on mahdollista hallita paremmin ja tuotekehitys on johdonmukaisempaa, sekä mahdollisesti tehokkaampaa.