3D-pelin toteuttaminen Unreal Enginellä
Sirkka, Kalle (2016)
Sirkka, Kalle
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211457
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ensisijaisesti luoda 3D-peli portfoliota varten, mutta samalla opetella 3D-mallintamista Blenderillä ja pelimoottori Unreal Enginen käyttöä. Peli on ensimmäisen persoonan seikkailupeli, missä tutkitaan kaksikerroksista rakennusta ja sen pihapiiriä ja ratkotaan etenemistä estäviä pulmia.
Prosessi aloitettiin tutkimalla Unreal Enginen käyttöä ja 3D-mallintamista, sekä perehtymällä kenttäsuunnitteluun. Pelikenttä kehitettiin mallintamalla ensin talo ja sen piha Unreal Enginessä ja kalustamalla talo Blenderissä luoduilla 3D-malleilla. Unreal Enginessä käytettiin blueprint-pohjaista
projektia.
Lopputuloksena oli hyvä pohja pelille, mutta jatkokehitystä tarvitaan portfoliokelpoisuuden saavuttamiseksi. Ongelmana oli ajankäytön haasteellisuus ja huonosti tehty suunnitteluvaihe. Taidot 3D-mallintamisessa, kenttäsuunnittelussa ja Unreal Enginen käyttämisessä, sekä käsitys työhön kuluvasta ajasta paranivat huomattavasti. Pelin kehittämistä tullaan jatkamaan opintojen jälkeenkin.
Prosessi aloitettiin tutkimalla Unreal Enginen käyttöä ja 3D-mallintamista, sekä perehtymällä kenttäsuunnitteluun. Pelikenttä kehitettiin mallintamalla ensin talo ja sen piha Unreal Enginessä ja kalustamalla talo Blenderissä luoduilla 3D-malleilla. Unreal Enginessä käytettiin blueprint-pohjaista
projektia.
Lopputuloksena oli hyvä pohja pelille, mutta jatkokehitystä tarvitaan portfoliokelpoisuuden saavuttamiseksi. Ongelmana oli ajankäytön haasteellisuus ja huonosti tehty suunnitteluvaihe. Taidot 3D-mallintamisessa, kenttäsuunnittelussa ja Unreal Enginen käyttämisessä, sekä käsitys työhön kuluvasta ajasta paranivat huomattavasti. Pelin kehittämistä tullaan jatkamaan opintojen jälkeenkin.