Kansainvälisen viestinnän kehittäminen – Case: From Haaga-Helia with love
Kiesilä, Susanna (2016)
Kiesilä, Susanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111347
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kansainvälisille palveluille lukuvuoden 2015–2016 aikana. Opinnäytetyö on osa Haaga-Helian Missio Maailmalle -teemaryhmän opinnäytetöitä. Opinnäytetyö on toiminnallinen eli se koostuu produktista ja opinnäytetyöraportista.
Produkti on verkkosivu, jolla Haaga-Helian ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat kertovat tarinamuodossa vaihtoajan kokemuksistaan Haaga-Heliassa ja Suomessa. Näin Haaga-Heliasta vaihtokohteena kiinnostuneet opiskelijat voivat lukea Haaga-Helian entisten vaihto-opiskelijoiden kokemuksista – yhdeltä verkkosivulta. Verkkosivua voidaan hyödyntää Haaga-Helian markkinoinnissa sekä erityisesti Haaga-Helian ja sen ulkomaalaisten partnerikoulujen välisessä viestinnässä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kulttuurienvälistä viestintää ja sen ilmenemismuotoja korkeakouluissa, kansainvälisen yhteistyön merkitystä korkeakouluissa ja esitellään tarinallistamisen keinojen roolia viestinnässä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa käsitellään produktin suunnitteluvaihetta ja toteutusta, projektin markkinointia, käytettyjä menetelmiä sekä projektin aikataulua. Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi From Haaga-Helia with love -niminen verkkosivu, verkkosivua mainostava samanniminen Facebook-sivu sekä opinnäytetyöraportti.
Lopussa arvioidaan työn onnistumista ja hyödynnettävyyttä, ideoidaan jatkotoimenpiteitä ja pohditaan omaa oppimista projektin ajalta.
Produkti on verkkosivu, jolla Haaga-Helian ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat kertovat tarinamuodossa vaihtoajan kokemuksistaan Haaga-Heliassa ja Suomessa. Näin Haaga-Heliasta vaihtokohteena kiinnostuneet opiskelijat voivat lukea Haaga-Helian entisten vaihto-opiskelijoiden kokemuksista – yhdeltä verkkosivulta. Verkkosivua voidaan hyödyntää Haaga-Helian markkinoinnissa sekä erityisesti Haaga-Helian ja sen ulkomaalaisten partnerikoulujen välisessä viestinnässä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kulttuurienvälistä viestintää ja sen ilmenemismuotoja korkeakouluissa, kansainvälisen yhteistyön merkitystä korkeakouluissa ja esitellään tarinallistamisen keinojen roolia viestinnässä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa käsitellään produktin suunnitteluvaihetta ja toteutusta, projektin markkinointia, käytettyjä menetelmiä sekä projektin aikataulua. Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi From Haaga-Helia with love -niminen verkkosivu, verkkosivua mainostava samanniminen Facebook-sivu sekä opinnäytetyöraportti.
Lopussa arvioidaan työn onnistumista ja hyödynnettävyyttä, ideoidaan jatkotoimenpiteitä ja pohditaan omaa oppimista projektin ajalta.