Dreamhouse 2016
Koivula, Jon (2016)
Koivula, Jon
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on luoda sovellusmainen peli, jossa käyttäjä voi asetella 3D-malleja virtuaalimaailmassa käyttäen Oculus Virtuaalilaseja. Peli tarjoaa muutamia val-miita malleja tätä varten, mutta mahdollistaa omien 3D-mallien lisäämisen peliin. Pelin tar-koitus on antaa käyttäjälle mahdollisuus sisustaa tyhjiä huoneita eri ympäristössä halua-mallaan tavalla.
Opinnäytetyön tuloksena on peli, joka helpottaa ja opettaa käyttäjää sisustamaan huoneita. Peliä voi käyttää apuna hahmottamaan, miten huoneita voisi sisustaa eri huonekaluilla. Tätä voi hyödyntää siten, että käyttäjä voi ensiksi kalustaa pelissä ja käyttää samaa sisus-tus suunnitelmaa omassa elämässään. Tätä varten tarjotaan muutamia ympäristöjä, jotka ovat suuntaan antavia ajatuksia, miten kannattaa sisustaa huoneita.
Koska peli tarjoaa mahdollisuuden sijoittaa omia 3d malleja huoneisiin, voi käyttäjä luoda asunnosta juuri sellaisen kuin haluaa. Pelissä toimii mikä tahansa 3d malli tiedosto, kun-han ne löytyvät niille osoitetusta kansiosta ja pelaajalla on Unity asennettuna koneelle. Omien huoneiden luominen ei ole osa tätä projektia. Pelaaja on pelattava vain valitussape-liympäristöissä.
Dreamhouse 2016 peli tukee Oculus Rift virtuaalilaseja. Pääsääntöisesti tätä peliä suositel-laan pelaamaan virtuaalilasien kanssa, tällöin hahmottaminen ja suunnittelu on helpom-paa, kun käyttäjä tuntee olevansa itse huoneessa jota kalustaa. Jos käyttäjä ei omista Oculus virtuaalilaseja voi peliä pelata normaalisti näytöllä näppäimistön ja hiiren avulla.
Opinnäytetyön projektin tekemiseen käytetään Unity pelimoottoria ja ohjelmointikielenä C#. Unity pelimoottori tukee
Opinnäytetyön tuloksena on peli, joka helpottaa ja opettaa käyttäjää sisustamaan huoneita. Peliä voi käyttää apuna hahmottamaan, miten huoneita voisi sisustaa eri huonekaluilla. Tätä voi hyödyntää siten, että käyttäjä voi ensiksi kalustaa pelissä ja käyttää samaa sisus-tus suunnitelmaa omassa elämässään. Tätä varten tarjotaan muutamia ympäristöjä, jotka ovat suuntaan antavia ajatuksia, miten kannattaa sisustaa huoneita.
Koska peli tarjoaa mahdollisuuden sijoittaa omia 3d malleja huoneisiin, voi käyttäjä luoda asunnosta juuri sellaisen kuin haluaa. Pelissä toimii mikä tahansa 3d malli tiedosto, kun-han ne löytyvät niille osoitetusta kansiosta ja pelaajalla on Unity asennettuna koneelle. Omien huoneiden luominen ei ole osa tätä projektia. Pelaaja on pelattava vain valitussape-liympäristöissä.
Dreamhouse 2016 peli tukee Oculus Rift virtuaalilaseja. Pääsääntöisesti tätä peliä suositel-laan pelaamaan virtuaalilasien kanssa, tällöin hahmottaminen ja suunnittelu on helpom-paa, kun käyttäjä tuntee olevansa itse huoneessa jota kalustaa. Jos käyttäjä ei omista Oculus virtuaalilaseja voi peliä pelata normaalisti näytöllä näppäimistön ja hiiren avulla.
Opinnäytetyön projektin tekemiseen käytetään Unity pelimoottoria ja ohjelmointikielenä C#. Unity pelimoottori tukee