Markkinointitutkimus rakennusalalla toimivalle henkilöstöpalveluyritykselle
Falkstedt, Henri (2016)
Falkstedt, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111223
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa rakennusalalla toimivalle henkilöstöpalvelualan toimeksiantajayritykselle, Värväämö Oy:lle, tietoa sen olemassa olevasta asiakaskunnasta sekä toimeksiantajan ja asiakasyritysten välisen yhteistyön laadusta. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus pyrkiä ymmärtämään yleisellä tasolla olevia asenteita rakennusalalla toimivia henkilöstöpalvelualan yrityksiä kohtaan ja selvittää henkilöstöpalveluiden kysynnän tasoa.
Tutkimus toteutettiin markkinointitutkimuksena, jonka tutkimusmenetelminä käytettiin pääosin kvalitatiivista, mutta myös osin kvantitatiivista tutkimusmetodia. Tutkimuksen kvalitatiivisin menetelmin tehdyt haastattelut ja haastatteluiden yhteydessä kvantitatiivisesti tehdyt kyselyt toteutettiin loppuvuoden 2015 aikana. Tutkimuksen otos koostui toimeksiantajayrityksen tilaavista asiakkaista ja muista asiakasyritysten yhteyshenkilöistä, jotka toimivat päättävissä asemissa. Haastatteluiden avoimet kysymykset koskivat henkilöstöpalvelualan tilaa yleisellä tasolla ja haastateltavien mielipiteitä palveluiden laadusta. Tutkimuksen suljetut, kvantitatiiviset kysymykset koskivat toimeksiantajayrityksen palvelun laatua, brändi-imagoa sekä henkilöstöpalveluiden tarjoajien valintaan ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä.
Markkinointitutkimus oli onnistunut, ja sen tulokset osoittivat selvästi rakennusalalla toimivien henkilöstöpalvelualan yritysten laadulliset puutteet. Siitä huolimatta vastausten analyysin perusteella voitiin todeta, että rakennusalalla toimiville henkilöstöpalveluille on jatkuvaa ja myös potentiaalisesti kasvavaa kysyntää rakennusalan yritysten keskuudessa ja yritykset ovat valmiita käyttämään henkilöstöpalveluita nykyistä jopa huomattavasti laajemmin. Ratkaisevaa on laadulliset kriteerit täyttävän kumppanin löytäminen. Saatujen tulosten perusteella on mahdollista kehittää Värväämö Oy:n sisäisiä prosesseja asiakaslähtöiseen suuntaan ja tuottaa selkeämmin asiakasnäkökulman ja asiakasyritysten laadulliset kriteerit huomioon ottavia palveluita.
Tutkimus toteutettiin markkinointitutkimuksena, jonka tutkimusmenetelminä käytettiin pääosin kvalitatiivista, mutta myös osin kvantitatiivista tutkimusmetodia. Tutkimuksen kvalitatiivisin menetelmin tehdyt haastattelut ja haastatteluiden yhteydessä kvantitatiivisesti tehdyt kyselyt toteutettiin loppuvuoden 2015 aikana. Tutkimuksen otos koostui toimeksiantajayrityksen tilaavista asiakkaista ja muista asiakasyritysten yhteyshenkilöistä, jotka toimivat päättävissä asemissa. Haastatteluiden avoimet kysymykset koskivat henkilöstöpalvelualan tilaa yleisellä tasolla ja haastateltavien mielipiteitä palveluiden laadusta. Tutkimuksen suljetut, kvantitatiiviset kysymykset koskivat toimeksiantajayrityksen palvelun laatua, brändi-imagoa sekä henkilöstöpalveluiden tarjoajien valintaan ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä.
Markkinointitutkimus oli onnistunut, ja sen tulokset osoittivat selvästi rakennusalalla toimivien henkilöstöpalvelualan yritysten laadulliset puutteet. Siitä huolimatta vastausten analyysin perusteella voitiin todeta, että rakennusalalla toimiville henkilöstöpalveluille on jatkuvaa ja myös potentiaalisesti kasvavaa kysyntää rakennusalan yritysten keskuudessa ja yritykset ovat valmiita käyttämään henkilöstöpalveluita nykyistä jopa huomattavasti laajemmin. Ratkaisevaa on laadulliset kriteerit täyttävän kumppanin löytäminen. Saatujen tulosten perusteella on mahdollista kehittää Värväämö Oy:n sisäisiä prosesseja asiakaslähtöiseen suuntaan ja tuottaa selkeämmin asiakasnäkökulman ja asiakasyritysten laadulliset kriteerit huomioon ottavia palveluita.